maandag 15 juli 2019

Mei vakantie 2018

Zaterdag 5 mei

De auto helemaal volgestouwd, er kan geen vel papier meer bij. Met een volgestouwde auto rijden naar Den Bommel. het is gezellig druk in de haven. Eerst de laatste klusjes aan de boot uitvoeren en de boot schoonmaken. Apparatuur aangesloten en getest, wat vreemd de gps vd plotter geeft niet aan. Bedrading gecontroleerd, nog niets. Oké, wind, log en dieptemeter testen. Die werken wel. Stuurautomaat werkt. Harry komt aan boord en ik ben de multimeter aan het zoeken. Zegt Haryy ineens " is dat wat ik op het scherm zie een oude positie uit het geheugen". Kijk nou, nu doet de GPS het ineens wel. Waarschijnlijk door Harry zijn Magic vingers. Cora zet de ketel met water op het vuur  voor een pot thee. We ruiken gas. met een beetje zeepsop controleer ik alle aansluitingen. in de gasbun blijkt de Gasdrukregelaar kapot. Gelukkig heb ik een reserve aan boord en vervang ik de kapotte voor de reserve. Inmiddels is het 19.45 uur, patat en een kaassoufle bij Hetty gehaald. In de kuip met salade erbij gegeten. 22.30 uur naar bed, de volgende morgen weer vroeg op.

Zondag 6 mei fijne verjaardag

De wekker gaat om 5.30 uur. Goedemorgen fijne verjaardag. 6.00 uur trossen los op de motor naar Stellendam. Met het tij mee richting Blankenberge.

Door de Goereese sluis. In de kom hijsen we het grootzeil. Eenmaal uit de kom staat er een heerlijke bries, we kunnen zeilen. Helaas na 10 minuten zeilen koersen we meer naar de wind en moet de motor bij. De hele weg naar Blakenberge op de motor gevaren. Om 16.30 uur meren we af  aan de steiger van de VNZ, de Vrije Noordzee Zeilers.

Cora en ik genieten in de kuip van biertje met lekkere hapjes en toasten op mijn verjaardag. Cora versiert de boot met Vlaggetjes. Op de sociale media kanalen Facebook, Linkedin ontvang ik ontzettend veel felicitaties. We genieten van de zon in de kuip. Even later maken we een lange wandeling over de boulevard en genieten van de avondzon.

Om 20.00 uur krijg ik een Whatsapp berichtje van Rene, waar liggen jullie?  Wil en Rene komen op verjaardagsvisite, wat leuk. Zij waren op de terugweg van een korte vakantie met hun nieuwe Camper. Voor mijn verjaardag krijg ik  een taart met 61 kaarsjes. Heel gezellig. om 22.30 uur stappen ze op, ze hebben nog een flinke reis naar huis te gaan, dat wordt een latertje voor hun.

Maandag 7 mei

Heerlijk uitgeslapen. Luieren in de zon. Wandelen langs de boulevard en het centrum van Blankenberge. We wandelen naar de zuidzijde van de haven omdat aan deze zijde honden op het strand mogen. Aan het begin van de zandweg naar het strand staat een strandtent, het terras ziet er gezellig en aanlokkelijk uit. We besluiten eerst een paar bolletjes op het terras tot ons te nemen.

Op het strand heeft Tommy ontzettend naar zijn zin. Hij graaft een kuil en rolt zich in de kuil rond. Na een uurtje op het strand wandelen jouden wij het voor gezien. Op de terug weg bij de nieuwe nachtclub, bij de ingang aan de zuidzijde van de haven, ook nog een heerlijk biertje gedronken. Het heeft de uitstraling van een chique club maar de prijzen zijn gelijk aan andere strandtenten op de boulevard. Je zit daar heerlijk met uitzicht over de haven ingang.

Dinsdag 8 mei Breskens

Om 7.00 opgestaan. We vertrekken op tijd en pakken de laatste 2 uur van het tij mee om naar Breskens te varen. Helaas staat er maar 3 knopen wind uit het zuid oosten. Wel weer een prachtige dag.Het laatste half uur kentert de stroming en varen we tegen de stroom in. Flink het gas erop met 7 knopen op het log en net 5.2 knopen over de grond. Om 11.00 meren we de Zeebeer vast aan de steiger in de jachthaven van Breskens.

Na de lunch, om 13.00 wandelen we naar het havenkantoor. Van de havenmeester mogen we fietsen lenen, om boodschappen te doen in Breskens. De havenmeester waarschuwt ons dat de fietsen niet bedoeld zijn om bijvoorbeeld helemaal naar Cadzand te fietsen. Met Tommy in in de fietsmand fietsen wij op ons gemak richting Cadzand😃.

woensdag 9 mei oversteek Westerschelde

De volgende dag, omstreeks 11.00 uur, steken we de Westerschelde over richting de sluis bij Vlissingen. We hijsen de zeilen en ruim een uur later arriveren wij bij de sluis bij Vlissingen. Na  de sluisdoorgang moesten we een halfuurtje wachten voor de eerste brug voordat de blauwe golf start. Met de blauwe golf ben je binnen een uur in Middelburg. Bij jachtwerf links na de sluis, ligt een multi miljoenen jacht. Achteraf hoorde ik van Vince, de vriend van Muriel, dat hij en zijn vader Peter die dag aan het werk op waren op dat schip.

We komen mooi op tijd aan in Middelburg. Van de havenmeester krijgen een mooie plek in de haven aangewezen.

De volgende dag, donderdag 10 mei, maken we een wandeling door het centrum van Middelburg. Zoals je weet maakt wandelen dorstig en onderweg pakken we een terrasje een biertje.