woensdag 30 september 2015

Mosselrace september 2015

Mosselrace 2015

Na de vakantie kriebelt het bij mij, het lijkt mij leuk om met de Zeewedstrijd en de Mosselwedstrijd mee te doen. Cora zegt als je het leuk vindt moet je het doen, maar zorg wel dat je bemanning hebt. Oké 


Ongeveer twee weken voor de Zeewedstrijd van 12 september begin ik iedereen te bellen die wel eens met de Volage of de Zeebeer is meegevaren. Als een van de eerste bel ik René Smits'. René heeft een aantal jaren geleden met mij op de Zeebeer een paar keer wedstrijden gevaren. Hij was altijd ontzettend fanatiek, maar niet op een vervelende manier. Hij bleef net zolang trimmen totdat de boot optimaal zeilde. Op een bepaald moment had hij er geen zin meer in. Achteraf is dat te begrijpen omdat hij in 2014 een hartoperatie heeft gehad. Hij heeft er zin in en gaat zowel met de Zeewedstrijd als de beide Mosselwedstrijden mee. Twee weken voor afgaand aan de wedstrijd hebben ook Erik en Corjan toegezegd om met de wedstrijden mee te doen. Dat gaat goed.

Vrijdagavond belt Corjan af, hij is deze week naar de kaakchirurg geweest en heeft nog een een flinke griep te pakken. Hij baalt als een stekker, hij had zich ontzettend op verheugt op het weekend.

Vrijdagavond voor de Mosselwedstrijd kijk ik op Windfinder voor de windverwachting. Za NW 5 tot 9 knopen en Zo NO 10 tot 12 knopen met beide dagen stralende zon. Zaterdag wordt het drijven en zondag aan de wind kunnen we heerlijk zeilen.

De eerste wedstrijddag

Zaterdag om 8.15 uur ben ik op de boot, het is nog vrij fris. De haven ligt vol met zeilboten, wedstrijdzeilers uit verschillende klassen. Het leuke aan de Mosselrace in Den Bommel is dat er verschillende typen boten met de wedstrijden meedoen. Platbodems, catamarans en trimarans, klassieke zeilschepen en moderne zeiljachten varen allemaal mee in de wedstrijd, natuurlijk vaart elk type in een eigen klasse en heeft elk schip een rating.
Om 9.00 uur komen Erik en René aan boord. We drinken in de kuip koffie en overleggen over de taakverdeling. Om 9.45 varen we in colonne de haven uit.
Om 11.00 is de start van HVO2, de groep waarin wij zeilen
Onze banen zijn 1x5 en 2x4.

Tot het ronden van de HV23 zaten we goed in de wedstrijd, de volgende ton VG8 ligt in het Vuile Gat en ligt recht in de wind. We varen scherp aan de wind achter een paar schepen aan en hebben last van de vuile wind. Ik besluit om overstag te gaan om vervolgens na ca 100 mtr. weer terug overstag te gaan. 

Veel windschiftingen.


We zijn niet meer in de buurt gekomen van deze boten.we hebben nog wel een strijd geleverd met een First31.7. Uiteindelijk zijn we op een 5e plek, van de 15 zeilboten die in onze groep mee zeilden, geëindigd. 
S-avonds zijn we, Wil, Rene, Erik en ik, gaan eten in de Hoozemoos. Na het eten hebben we ons in het feestgewoel van het Mosselfeest gemengd. Uitwisselen van sterke verhalen.



Zondag de tweede wedstrijddag komen we moeilijk vooruit

Zondagochtend gaat om 7.00 uur de wekker en om 8.00 stappen Rene en Erik aan boord. De start is in Oostelijke richting. We varen redelijk op tijd de startlijn over. We zitten midden in het deelnemers veld en door de vuile wind komen we nauwelijks vooruit en worden links en rechts ingehaald. Meestal is de Zeebeer bij licht weer snel in verhouding tot de andere schepen. Met een Genua 1 van 53 m2 en het grootzeil staat er 85 m2 aan de wind zeil op, moet toch voldoende zijn. Dit keer niet. We komen maar langzaam vooruit en de Zeebeer reageert nauwelijks op het roer. Erik reageert heftig en geïrriteerd: "Staat je schroef wel goed" en geeft ook nog eens een ruk aan de helmstok. Wat doe ik in hemelsnaam verkeerd. Met wat meer wind loopt de boot aardig maar niet optimaal. Dat gaat de hele wedstrijd zo door en we eindigen in de achterhoede. 

Het volgende weekend, zaterdag aan het einde van de ochtend, varen Cora en ik de haven uit. Ik kijk achterom en zie een enorme tros waterplanten onder de boot vandaan komen. Oh nou begrijp ik waarom de Zeebeer tijdens de wedstrijd zo langzaam voer en nauwelijks reageerde op het roer. Opgelucht haalde ik adem en de hele middag hebben we als vanouds gezeild.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten