vrijdag 31 mei 2013

2013 Mei vakantie naar Zeeland

Vakantie mei 2013
De boot heeft de afgelopen winter in Dordrecht bij de Graaff Watersport op de kant gestaan. Om het jaar laat ik de boot uit het water halen en staat de Zeebeer de hele winter op de kant. De werf in Dordrecht is dichtbij huis en de boot wordt op professionele wijze uit gat water gelift en staat op een stevige en zware stalen bok. Het weekend hiervoor heb ik het klussen aan de boot afgerond. Met ingang van dit weekend eindelijk genieten  na al werkzaamheden aan de boot.

Zaterdag 4 mei

Eindelijk genieten van een weekje zeilen, het zonnetje staat hoog aan de hemel en het wordt ca 15 Gr. Vanmorgen om 10 uur heb ik mijn auto volgeladen met een paar tassen en ben naar de boot gegaan om nog een aantal kleine klusjes aan de boot te verrichten. De motorgestart, gelukkig hij slaat aan en het koel water spoelt uit de uitlaat. Nu snel weer terug naar huis om Muriel , Cora en Tommy op te halen. De boot helemaal vol geladen. Om 18.00 uur op de boot gegeten. Het is 20.00 uur en dodenherdenking. Om 20.30 uur besluiten we om naar huis te gaan en de volgende morgen op tijd te vertrekken.

Zondag 5 mei

0m 8.45 uur roep ik post Dordrecht via de marifoon op en vraag hun of de Prins Hendrikbrug open kan. Om 9.00 uur gaat de brug open is het antwoord van post Dordrecht. Om 8.55 uur gooien we de landvasten los en  9.10 uur varen wij door de brugopening. We varen rustig richting de hefbrug, de eerst volgende opening is om 10.15 uur.

We hebben vandaag geluk met zowel de Volkeraksluis als de Krammersluis. Bij beide sluizen kunnen we bijna direct doorvaren en schutten. Normaal zijn de wachttijden lang voordat je met je schip kan gaan schutten. Vooral bij de Krammersluis duurt het lang voordat je aan de beurt ben en ook het schutten zelf duurt bij deze sluis lang. Deze sluis heeft de bijnaam de schildpaddensluis. Bij de Krammersluis waren we binnen 20 minuten aan de andere kant van de sluis. S'avonds omstreeks 18.00 meerden we af in een box in de jachthaven van Wemeldinge. Dit keer in de binnenhaven. 'S-avonds samen met Cora Tommy uitgelaten, wat een stilte, ik hoor mijn oren suizen.

Maandag 6 mei

Wat een feest tijdens mijn verjaardag. Ik sta om 7.14 uur op en ga mij in het toiletgebouw wassen. Nog even Tommy uitlaten en 8.10 vertrekken we uit de haven van Wemeldinge richting Antwerpen. We arriveren bij de postbrug in het kanaal van Wemeldinge naar Hansweert. Via marifoonkanaal 22 roept Cora de brugwachter op, helaas de brug draait pas om 9.00 uur. dé volgende brug, een spoorbrug, draait om 5 over half en 5 over heel. Voor De zeesluis, ongeveer 1 mijl verderop, hoefden we gelukkig niet lang te wachten. Na het schutten voeren we linksaf de Westerschelde op. Wat een prachtige dag, de zon staat hoog aan de hemel heerlijk te schijnen en het is ongeveer. 20 Gr.  We hebben flink de.stroom mee en na ongeveer 3 uurtjes motoren liggen we voor de haveningang.
Cora zet de marifoon op kanaal 9 en na 15 minuten worden we opgeroepen door de Havenmeester. Hij verteld ons dat over 15 minuten de sluisdeuren van het Dock worden geopend en dat de lichten op rood groen worden gezet voor het uitvarend verkeer. Daarna mogen pas de van buiten komende schepen naar binnen varen. De Zeebeer kan afmeren aan de kopse kant van steiger Hotel. Even later liggen we heerlijk in de rustige Haven. Wat een rust. Slang uitgerold en de watertank volgetankt. Om 18.00 uur maken we een wandeling, door de voetgangerstunnel onder de Schelde, de tunnel komt aan de overkant midden in het Centrum van Antwerpen uit. Na een korte wandeling door het centrum vinden we een leuk restaurantje met Vietnamees en Japans eten. Cora en ik bestellen een grote schotel met ???, Muriel besteld iets anders. Na een heerlijk diner wandelen we weer terug naar de boot.

Dinsdag 7 mei Winkelen in Antwerpen.

Winkelen in Antwerpen. Muriel heeft een dik uur nodig in een winkel om een bikini uit te zoeken. Bij H&M kleding gekocht, T shirt, overhemd en een vest. aan het einde van de middag in Café de Engel, aan het plein waar de fontein met het beeld van de handwerper staat, een paar bollekes gedronken. Op de terugweg hebben we bij  de frituur, 1e, een zak frites gegeten. Achteraf was dat geen sucses, de patat was veel te vetgebakken en stond in de maag, bah😖.

Woensdag 8 mei

Het plan is om 04.00 te vertrekken😝, dat is minder. Om 4.00 worden we door de havenmeester op kanaal 9 opgeroepen met de mededeling om ons klaar te maken en dat hij om 4. 15 uur de sluisdeur opent. Je verwacht in het donker te varen maar de rivier wordt verlicht door de industrie langs de rivier. Onderweg stinkt het verschrikkelijk naar chemische troep, bah. Cora, bedenkt haar mond en neus, ik ga dood wat een vreselijke stank.
Om een uur of 7.00 wordt het mistig en even later hebben we nog maar een paar honderdmeter zicht. In de verte klinken de misthoorns. Even later doemt een groot vrachtschip uit de mist op. Het is best spannend omdat we op een bepaald moment de geul moeten oversteken. Het schutten door de sluis gast vlot en even later varen we op de Oosterschelde richting Zierikzee.

Donderdag 8 mei, hemelvaartsdag

Cora en Muriel hebben geen zin om te varen en we besluiten om een dagje langer in Zierikzee te blijven liggen.
In de middag zijn we Zierikzee gaan verkennen. Toen we na een wandeling door het centrum van Zierikzee terug bij de boot waren was het een stuk drukker in de haven. Inmiddels lagen twee zeilschepen bij ons langszij. Even later meerde Michael van der Zee aan het derde schip vast. Aan het einde van de middag hingen, inclusief de Zeebeer, 7 schepen aan de landvasten van de Zeebeer. S-Nachts begon het harder te waaien. Midden in de nacht ben ik uit bed gegaan om nog een extra spring te zetten en de spring naar voren te verlengen en strakker aan te trekken zodat niet alle kracht op enkel alleen de voorste landvast werd uitgeoefend. Weer naar bed en proberen weer de slaap te vatten, op hoop van zegen

Vrijdag 9 mei met harde wind naar Willemstad.

Het waait behoorlijk hard in de haven. Toch vertrekken een aantal schepen. Als er een schaap over de dam is volgen er meer. Behalve in ons rijtje. Om 12.00 uur besluiten wij ook om te vertrekken en de schepen die bij ons langszij lagen verschuiven naar de leegkomende plekken langs de steiger. Buiten waait het flink, alleen op de High aspect halen we met gemak ruim 6 knopen. We zetten koers richting Steenbergen. Eenmaal op het Volkerak besluiten we naar Willemstad te varen.
Van de havenmeester mochten we naar de haven in het centrum doorvaren, "zoek maar een plekje uit"  zei hij. De haven is barstensvol. Direct terug naar de havenmeester, gelukkig is er nog een ligplaats vrij.

Zaterdag 10 mei terug naar Den Bommel

Met de brug van 13.00 varen we op ons gemak om 14.00 Den Bommel in.