zaterdag 31 augustus 2013

Vakantie 2013

Voor het eerst sinds 17 jaar gaan we weer samen op vakantie met de Zeebeer, dat is weer even wennen. Muriel is met haar vriend en zijn ouders op vakantie op een camping in de buurt van Biarritz. We hebben geen plannen, alleen dat we richting het zuiden varen en dat Muriel samen met een vriend aan het einde van de tweede week opstapt en mee terug vaart. De eerste dagen hebben we flinke tegen wind.

Zaterdag 27 juli 2013
Om 8.30 staan Cora en ik op. Voor het eerst sinds 17 jaar weer samen op vakantie, dat is weer even wennen. Muriel is met haar vriend  en zijn ouders op vakantie op een camping in de buurt van Biarritz. Douchen, Tommy uitlaten en tassen inpakken. Even op buienradar kijken wat de weersverwachtingen zijn. 'Vanmorgen zware regen en windstoten, hmmmmmm'. Inderdaad de regen kletterde op het dak en tegen de ramen. Gelukkig hield de regen na een uurtje op. Om een uur of twee zijn we alsnog vertrokken. De boot ingeladen en om 16.30 uur vertrokken wij richting Stellendam. Tussen Hellevoetsluis en Stellendam was er een zeilwedstrijd aan de gang met klassieke schepen, een prachtig gezicht. Bij de sluis van Stellendam konden wij vrij snel de sluis in varen voor  een schutting. Tijdens het schutten krijgen we allebei trek in kibbeling met patat. Om 19.30 meerden we af aan de buitensteiger. Na een wandeling van 15 minuten komen we bij snackbar waar wij vorig jaar zo heerlijk de kibbeling met patat hebben gegeten. Wij bestellen bij de gastvrije snackbarhouder en even later smullen we allebei van de kibbeling met patat. Terug in de boot drinken we een kopje koffie en thee voor Cora. We zijn door moe en liggen languit op de bank in de boot. Midden in de nacht een flinke storm, de regen klettert op het dek.

Zondag 28-7
0m 6.25 gaat de wekker, Tommy uitlaten en om 7.30 gooien we los. Het waait toch harder dan we hadden verwacht. Halverwege het Sluikgat besluiten we  naar Scheveningen te gaan. Dat gaat een stuk comfortabeler voor de wind dan tegen de wind in hakken.  Vlak voor de Maasmonding melden wij ons op marifoon kanaal 3 dat de Zeebeer van zuid naar noord de Maasmonding wilt passeren.
In Scheveningen zijn we uiteraard weer gaan snuffelen in de outlet store voor een broek oid. Eerst een pilsje pakken op het terras van het braucafe, aan de kop van de haven, voordat we over de boulevard gaan wandelen.
In de avond een avondwandeling over een pier. Veel Vissers op de pier, een paar die elkaar ervaring uitwisselen met welke hengel je het verst kan werpen.  Wat een prachtig uitzicht over Scheveningen in de avond.

Maandag 29 juli 2013 Scheveningen - Blankenberg, of toch maar niet
Om 7.30 uur gooien we los met de bedoeling om in een ruk naar Blankenberg te varen. De weersverwachting is ZW 3 later toenemend naar W 4. Ideaal eerst motorsailen en rond de klok van 13.00 uur aan de wind zeilend naar Blankenberg. Helaas nam de wind alleen maar toe en we waren het tegen de wind in hakken goed zat. We besloten om de koers te verleggen naar Stellendam. Poeh dat is een stuk comfortabeler, halve wind, regel matig klokken we ruim 9 knopen op het log. In Stellendam aangekomen meren we af aan een steiger van vissersboten.

Dinsdag 29 juli 2013 binnendoor richting Middelburg.
Om 7.30 gaat de wekker, heerlijk rustig geslapen. Na de gebruikelijke wandeling met Tommy en een licht ontbijt gooien we om 9.00 de trossen los. Op het Haringvliet ging het als een jekko. Halve wind klokten we regelmatig ruim 9 knopen, te gek. Vanaf de Harinvlietbrug tot en met het Veersemeer hebben we de hele weg moeten motoren tegen de wind in. Eenmaal gaf de windmeter zelfs 35 knopen aan. Onderweg flinke harde wind met regelmatig een fikse bui met Slagregens. Om een uur of zes's-avonds kregen we toch wel trek. Onderweg op het Veersemeer heeft Cora een eenvoudige maar voedzame maaltijd klaargemaakt.
Eilandje op het Veersemeer
Om beurten eten en om 19.30 meerden we af aan een eilandje minden in het Veersemeer. Op mij stond nog een klusje te wachten, de toilet spoelde niet meer door. Althans, buiten water werd wel aangezogen maar werd niet weggepompt. Toilet aansluitingen gedemonteerd bleek het membraan volledig verstopt met papier en alle rubberen kleppen en afdichtingen waren helemaal verkalkt. De boel zover als het kon schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Hè, hè, eindelijk om 21.30 uur kan ik onderuit gezakt genieten van een kopje koffie. welterusten.

Woensdag 30 juli 2013 Eiland Veersemeer naar Middelburg.
Wat een rust op en rond dit eilandje. Rond de klok van 9.00 vertrekken we richting Middelburg. Eerst het sluisje door en dan door het kanaal. Bij Jos Boone 65 ltr diesel getankt en een nieuwe toiletpot gekocht. Een setje onderdelen voor een Jabsco toiletpot kost € 42,00 en een nieuwe pot € 149,00. Hmm, wat zal ik doen, toch maar voor nieuw gekozen. Gelukkig maar, alle doorvoeren en slangen zaten vol met kalk.
 Het heeft mij uiteindelijk 2,5 uur gekost om de nieuwe pot te monteren. Steeds lekte wel iets en weer demonteren, nakijken en opnieuw monteren. Hè. Hè eindelijk geen lekkage. Door het vele bukken kreeg ik ontzettend pijn in mijn rug, al mijn spieren deden pijn, ouwe man!!! In de tussentijd heeft Cora boodschappen gedaan in het centrum van Middelburg. Na een douche zijn we gaan wandelen in en door het pittoreske centrum van Middelburg.
We wandelen Langs de grachten langs prachtige historische gebouwen. Na een uurtje slenteren vonden wij het tijd voor een biertje. Op het terras van Café de Mug hebben we een Mug gedronken, een halve pint bier.
We vroegen ons af hoe het met Muriel zou gaan. we sturen allebei een SMS naar onze dochter. Even later slenteren we door een nauw straatje met schattige oude pandjes.  Op de terugweg zien we de Delicaat liggen, zo te zien is er niemand aan boord. We besluiten  nog een afzakkertje te nemen in het clubhuis van WSV Arne. De uitbater is een spontane Belg, druk doenend baasje en praat honderd uit met zijn gasten. 'S- avond heeft Cora heerlijk gekookt, tagliatelle, room, bieslook, courgette met zalm en natuurlijk een flesje witte wijn.

Donderdag 31 juli 2013 van Middelburg naar Duinkerken
Om 9.00 gooien we de trossen los. We willen meevaren met de blauwe golf. Wanneer je om 9.19 bij de eerste brug bent en een snelheid aanhoud van 4 kn / uur dan hoef je niet te wachten op de opening van de eerst volgende brug, op deze manier passeer je binnen een uur totaal 5 bruggen. Om 10.30 arriveerde we bij de sluis, de lichten stonden op groen en we konden zo de sluis in varen. Het eerste stuk op de Westerschelde tot voorbij Breskens stond er weinig wind en hebben we de motor bij laten draaien zodat we een gemiddelde snelheid van 6 KNP konden varen. Na een uurtje  nam de wind toe naar 12 tot 15 KNP zzo, een aflandige wind. Wat was het heerlijk, de hele dag in je zwembroek bij 30 gr en met een gemiddelde snelheid van 8 KNP. De Zeebeer is echt een geweldig schip met deze wind, je voelt dat het schip in zijn element is. We voeren zelfs een Dehler 36SQ voorbij. Om 18.30 arriveerde we in Duinkerken.

Vrijdag 1 augustus Duinkerken
Vanmorgen eerst boodschappen doen in het centrum van Duinkerken. Op een plein vinden we een grote Monoprix, honden niet toegelaten. Mooi, dan offer ik mij wel op.  Op een terrasje neem ik een kopje Koffie , Tommy krijgt een bakje water en Cora doet de boodschappen voor de komende dagen. Het plan is om 12.00 richting Boulogne te varen, als ik het goed heb gezien loopt de stroom tot 19.11  mee. En het klopt precies, we varen om 19.05 de baai van Boulogne binnen en we hadden de hele weg het getij mee. Ter hoogte van Cape Griz Nez werden we via de marifoon opgeroepen "Zeebeer, Zeebeer hier de Santai over naar kanaal 77". Ik kon mijn oren niet geloven, komen we midden op zee Hans en Silvia tegen. Via de marifoon onze beider ervaringen uitgewisseld, zij vertelde dat zij onderweg waren naar Oostende. Nu al, hebben jullie haast, was mijn reactie.  Bij  Cape Griz Nez voeren in de verte twee Nederlandse zeilschepen,  een Hanse 34,5 en een Hanse 40 (oid), Beide gloedje nieuw. De 34,5 voeren wij met een behoorlijke vaart voorbij en de 40 tikten we bij de ingang van Treguier aan. Toch wel  trots op ons 23 oude Zeebeer dat wij twee gloednieuwe schepen voorbij voeren.

Zaterdag 2 augustus 2013
We besluiten een dag in Boulogne te blijven. Vanmorgen eerst de boot schoonmaken, dat was ik al een paar dagen van plan maar nog steeds geen gelegenheid gehad. In de middag kleden Cora en ik ons om en maken een wandeling naar het oude centrum van Boulogne. Het oude centrum is volledig ommuurd met een vesting. Het pleintje in het midden van het vestingstadje heet elk jaar een ander thema. Dit jaar is het ingericht naar de tuinen van Lodewijk de XIV. We lopen door de straatjes naar de andere kant van de vesting. Net buiten de vesting is wen kermis. Een hoop kabaal en Cora wilt zonale mogelijk hiervandaan. We wandelen weer terug de vesting in en slaan bij het eerst volgende straatje linksaf. Na een paar minuten lopen we recht op een ommuurde kasteel af. Nu hebben we al vele malen het vestingstadje bezocht maar hebben nooit het kasteel gevonden.

Zondag 3 augustus Boulogne naar Fecamp
Om 7.30 uur gooien we de trossen los. Helaas weinig wind, het wordt de hele tocht motoren. met het zonnetje hoog aan de hemel ga ik de kuip poetsen. Na 2 uurtjes poetsen glimt de kuip ons weer tegemoet. De Wind waait langs je huid, met

Maandag 4 augustus Fecamp
Havengeld € 36,00

Dinsdag 5 augustus 2013 Fecamp Naar Le Havre
Havengeld Le Havre € 41,00 incl 2 doucemunten,
Woensdag 6 augustus 2013 Le Havre naar Dives sur Mer
Dive sur Mer Havengeld € 36,00
Uit eten mosselen gegeten.

Donderdag 7 augustus 3013 Dives sur Mer naar Trouville
Aan de wind zeilen
Mosselen gekookt

Vrijdag 9 augustus 2013 Trouville
Muriel komt vandaag samen met Sjoerd. Ik kijk uit naar het moment dat Muriel op het station uit de trein vanuit Parijs stapt  en bij ons weer aan boord stapt. Cora staat om 7.30 op en gaat hardlopen. Zij is van plan om op de planchards tot het einde van de boulevard van Deauville te gaan hardlopen. In de tussentijd ga ik, net zoals elke ochtend, samen met Tommy 2 croissants en een baguette te kopen bij de boulangerie.
Na het ontbijt gaan we naar het marktje in het centrum van Deauville, , ca 200 meter  van de plek waar we met de Zeebeer liggen.  Op de marktkraampjes liggen de prachtigste groente uitgestalt en fruiten en weer andere verse vis . Ook zijn er diverse kraampjes met kleding. Na her bezoek aan de markt gaan we terug naar de boot.

Zaterdag 10 augustus 2013 Deauville naar Fecamp
11.03 gaat het lock open
10.50 we zitten op een bankje op het station op Muriel te wachten.Om 10.54 arriveert de trein uit Parijs. Honderden mensen stappen uit de trein, het perron stroomt vol met vakantiegangers richting het stationsgebouw van Deauville. Daar zien we Muriel en Sjoerd. In de middag gaan we met zijn vieren naar het strand van Trouville.

Zondag 11 augustus 2013 Deauville Naar Fecamp

Maandag 13 augustus 2013 Fecamp naar Dieppe
We vertrekken om ... Uur. De wind komt uit het ZW en met 10 knopen wind zeilt de Zeebeer 6 a 7 knopen. Na verloop van tijd zakt de wind in en maken we nog maar 4 knopen per uur en krimpt naar een bakstag wind.  Op schepen achter ons worden spinnakers en halfwinders gehesen. We besluiten om de genua 1 vliegend te heisen. Sjoerd is een welkome hulp aan boord, even later varen we weer 5,5 knopen. De wind zakt weer in en we besluiten om de high aspect uit te bomen zodat we toch nog voldoende snelheid houden. Een schip met een spinnaker zeilt ons langzaam voorbij, ook een 50 voeter met een een vliegend gehesen genua en uitgeboomde fok gaar ons voorbij. Op de rest lopen we al vrij snel uit. Na een uurtje neemt de ware wind toe tot 15 knopen en we schieten met ruim 8 knopen op het log lekker op.

Dinsdag 14 augustus 2013 Dieppe naar Le Treport.
Leuk stadje. Krap haventje met weinig ligplaatsen.

Buren vertrekken de volgende morgen om 6.30 uur richting Sr. Vaast . Ons plan was eerst om met het middag tij met de stroom mee naar Boulogne te zeilen. We besluiten gelijk met de buren te vertrekken, de eerste uren met tij tegen en tegen 14.33 uur hebben we het tij mee. We zeilen door tot aan Graveline of Duinkerken.