zaterdag 9 juli 2016

Midzomernacht wedstrijd 2016

MIDZOMERNACHT WEDSTRIJD OP HET HARINGVLIET

Tijdens de jaarlijkse voorjaarsbijeenkomst in mei in de jachthaven werd ik door Arie Schuiling aangesproken om mee te doen met de midzomernacht zeilwedstrijd. Toen wij nog met de Volage voeren hebben wij een paar keer meegedaan met deze wedstrijd. Het was toen een hele happening waar wel 40 boten aan meededen. Door gebrek aan vrijwilligers voor de controle posten is het evenement als een kaars uitgegaan. Arie en Rik zijn nooit gestopt met deze wedstrijd en varen jaarlijks de MZN. Een week voor aanvang van midzomernachtwedstrijd geef ik mij op. 

Vrijdag 24 juni

Een paar dagen voorafgaand aan de wedstrijd ontvang ik informatie over de wedstrijd. Er doen totaal 5 boten mee, de Summerwind, de Blinker, Nuendo, de Gannet uit Numansdorp en wij met de Zeebeer. De verplichte banen zijn schematisch weergegeven, de totale lengte van de banen is 42 mijl. De wedstrijd duurt 16 uur, start vrijdagavond om 20.30 uur en eindigd om zaterdagmiddag 12.30 uur.

Hans en zijn vrouw Karin zeilen met ons mee. De hele week is het best wisselvallig, gelukkig klaart vrijdag het weer op. West  3 tot 4 en zon geeft de weersverwachting op. Wij zijn om 18.00 uur op de boot en om 19.30 uur stappen Hans en Karin aan boord. Het is prachtig mooi weer en om 19.45 is er een kort palaver. Snel terug naar de boot want om 20.30 uur is de start. Cora had koffie klaargezet, daar is geen tijd voor. We gooien de landvasten los en varen naar de startlijn, deze loopt ten Noorden van de HV36. We starten richting het Oosten. Met windkracht drie is mijn verwachting dat wij nog met het avondlicht Tiengemeten volledig hebben gerond. Helaas, de wind zakt helemaal in. De Nuendo en de Blinker hebben de spinaker gehesen en maken een klein beetje vaart.
We besluiten om de Genua 1 vliegend bij te zetten.  Langzaam halen we de Blinker in. 2,5 knopen is onze snelheid met en uitschieter naar 3,5. Het is een prachtige zomeravond en schieten mooie plaatjes. In de verte achter ons zien we De Gannet overtag gaan. Later bleek dat zij door de stroming van bijna 1 knoop achteruit werden gezet. We ronden om 22.30 de scheidingston VG15/HV6 bij de Haringvlietbrug. We varen nog een driehoekige baan 16 voordat wij langs de Noordzijde van Tiengemeten naar het westen varen. In de verte zien twee rode navigatie lichten richting Tiengemeten varen. Even later gaan wij ook overstag. Turend op de plotter bepaal ik het moment van overstag. Klaar voor overstag? Ree….



Fel licht schijnt onze kant op

Even later zien we een enorm zoeklicht onze kant opschijnen. Wat een idioot, zeker een visser. Ik pak de schijnwerper en schijn terug. Even later doemt uit het donker een enorme zwarte vlek op. Een binnenvaartschip zonder navigatieverlichting. We schrikken enorm en snel vallen we af. Het vrachtschip vaart langzaam langs de Zeebeer richting de Haringvlietbrug. Nadat we van de schrik bekomen zijn besluit Karin om naar de kooi te gaan.


Korendijksegeul

We besluiten het rak te varen wat door de Korendijkse geul gaat. Bij het geultje worden we, door de stroming uit het spui, zeker 40 graden opzij gezet. Hans staat aan het roer. Op de plotter lees ik dat de snelheid over de grond 3 knopen is, het log geeft maar 2 knopen aan. Dat betekend dat we vanuit het spui een knoop stroom mee hebben. Turend op de plotter geef ik aan Hans de koers door die hij moet aanhouden. Over ca. 50 meter moeten we aan stuurboord een ton voorbij varen. Ineens ziet Cora de ton vlakbij. Pfff, in het donker zijn de tonnen nauwelijks te onderscheiden. Wanneer de maan achter de wolken vandaan komt worden de tonnen beter zichtbaar. Na het passeren van de geul besluit Cora om naar bed te gaan, welterusten. Hans en ik zijn dan alleen over en de meiden slapen als een roos.


Zaterdagmorgen in het donker richting Stellendam

Baan 3 hebben we gezeild. We zeilen de baan richting de groene boei DG3 tegenover de haveningang van Stellendam. De wind is zuid west en de windmeter geeft 5 knopen aan. We halen het niet in een slag en varen tot vlakbij de gele tonnen van de Haringvlietdam. “Hans, nu moeten we toch echt overstag”, zeg ik. “Mwah, het iss nog zeker 50 meter voordat we bij de tonnen zijn” antwoord Hans. Langzaam gaan we overstag. Ongeveer tegelijkertijd met de Gannet komen we bij de ton aan. We maken een babbeltje en even later varen we van de Gannet weg.


Openbaring tijdens het ochtendgloren

Nadat Karin is opgestaan gaat Hans de kooi in. In de instructie lezen we over de bekende doorgang aan de Noord, baan 2, en Zuidzijde, baan 7, van het Slijkgat. Geen van ons allen begrijpt wat hiermee wordt bedoeld. We besluiten om een rondje te varen door het aardappelgaatje en naar boven naar de HV 12 en de HV9 weer langs Hellevoetsluis te varen. Er staat geen zuchtje wind en het water is spiegelglad. Nadat we de HV1 A2 hebben gerond zien we achter ons dat de Blinker, nadat hij de HV1 A2 heeft gerond richting de Noordelijke doorgang vaart. Nu begrijpen we pas wat bedoeld wordt met de bekende Noordelijke en Zuidelijke doorgang. In plaats van door te varen naar de A21 slaan we af bij de A6 en nemen we baan 7.

De laatste lootjes

Nadat iedereen uit bed is gekropen besluit ik om 8.30 uur een uurtje te gaan slapen. Tegen 10.00 uur word ik wakker. Nog twee en half uur varen voordat we kunnen finishen. Om 12.10, 20 minuten te vroeg, zeilen we over de finishlijn. Er staat te weinig wind om voor een tweede keer baan 15 te zeilen. We laten de zeilen zakken en varen terug naar de haven. Aan het einde van de middag is de prijsuitreiking op de Summerwind, het schip van de organisator Arie Schuiling. We kijken terug naar een prachtige wedstrijd met mooi weer en prachtige luchten. Allemaal hebben we genoten van de natuur, de zonondergang en – opgang. Na een paar pilsjes kak ik in…ik hou het niet meer uit. Sorry jongens ik ga slapen…

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen