zondag 30 augustus 2015

Vakantie 2015 we beginnen met een sloepentocht door Nederland en eindigen in Deauville Frankrijk

Vakantie 2015

Dit jaar was een plan om de Hanse steden aan de Oostzee in Noord Duitsland te bezoeken.  De eerste week van de vakantie zou ik de boot samen met een zeilmaatje zover mogelijk naar het Oosten, Cuxhaven of Brunsbutle, toe varen waar Cora dan zou opstappen en het zeilmaatje met de auto weer terug naar Nederland zou gaan. Charles kon helaas maar een paar dagen meevaren. Andere hadden al afspraken. We hebben nu ook weer leuke ervaringen. Een dag met een sloep gevaren. De eerste zeildag richting het Noorden en na een paar verwaaidagen voeren we weer naar het zuiden. We zijn uiteindelijk in Deauville / Trouville uitgekomen.

Eerst wat technische aantekening voor een boodschappenlijst onderweg.Scepter 64 cm chandelier

RvS schroeven kruiskop Dikte Max 39 mm

Hollebusmoertjes 4x10 / 6 x 12 mm noir. voorkeur 15 mm Vis Hublot aluminium Www.accastillage-diffusion.com

Woensdag 24 juli stuurt Cora mij een WhatsApp bericht. Piet, een collega van Cora, heeft een sloep gekocht in Kortenhoef aan de Loosdrechtse plassen, of ik het leuk zou vinden om samen met hem, vrijdag, de boot over te brengen naar Giessenburg. Nou dat leek mij wel leuk.

Vrijdag 26 juli met een sloep van Loosdrecht naar Giessenburg.

Om 8.00 uur staat Piet en El bij ons voor de deur, we stappen in hun auto en rijden naar Kortenhoef. Om 9.00 arriveren we in Kortenhoef. De oude eigenaar zit ons op de sloep al op te wachten. Het merk van de sloep ben ik vergeten. De sloep heeft een blauwe romp en een klein kajuitje met daarin twee slaapplaatsen en een kooktoestel met twee gaspitten. De motor is een 27 pk Yanmar. Een kwartier later gooien we de trossen los en varen we over de Loosdrechtseplassen richting De Vecht.
De trotse nieuwe eigenaren, Piet aan het roer en El kijkt haar ogen uit.

Het is voor ons een totaal andere beleving, wij zijn gewend om op ruim water te varen en nu varen we op plassen en rivieren dwars door dorpen en steden. Ook heel erg leuk. Langs het water staan de meest mooie landhuizen met daarvoor een houtensloep afgemeerd.
Landhuis aan de Vecht.

We kijken onze ogen uit. We passeren tientallen bruggen, door de geringe doorvaart hoogte van 90 cm kunnen we onder de meeste bruggen doorvaren.  We varen o.a. langs Nieuwer Sluis, Nyenrode Business Universiteit en Oud Zuilen. Even later zien we de Dom toren opdoemen en varen we door de grachten van Utrecht langs gezellige terrasjes, onder stenen bruggen en doorgangen door.

Even later meren we de boot af voor een plas pauze. Cora en El vragen bij een Cafe / restaurant of ze van het toilet gebruik mogen maken. Natuurlijk, zei het personeel. Opgelucht konden we onze tocht vervolgen. Onderweg zijn we enorm verwend door Piet en El. Om 10.00 uur koffie met een flinke koek, 11.00 begonnen we aan de witte wijn met daarbij heerlijk hapjes. En dat ging de hele dag zo door. We kwamen niets te kort. Na een lange dag varen we om 19.00 door de sluis bij Hardinxveld en meren we de boot af in een jachthaven. De worden opgehaald door de vader van El die ons ook naar huis brengt. Wat een leuk begin van onze vakantie.

Zaterdag 27 juli de eerste dag van de vakantie

De volgende dag van de vakantie begint goed, het regent en de wind waait hard. Het stormt. Aan het einde van de middag gaat de wind liggen en in de avond gaan we naar de boot. Muriel vaart een weekje met ons mee, gezellig. Naast ons ligt in de haven de Late Pluk. Zij zijn net aan boord. Ze balen dat het weer zo tegen zit. Ze hebben het plan om in 3 dagen naar Noorwegen te varen, met de weersverwachting voor de komende dagen verwacht ik niet dat dit zal lukken.

Zondag 28 juli, een verrassing

We horen om 7 uur de Late Pluk vertrekken. Cora staat op en stelt voor om ook maar te vertrekken en naar Scheveningen te gaan. Oké, eerst Tommy uitlaten en dan gaan we. We arriveren tegelijkertijd met de Late Pluk in Stellendam. Het is een heerlijke zeildag. In de haven van Scheveningen worden we ontvangen door de havenmeester, we krijgen een box toegewezen.

Even later wandelen we met z'n drietjes met Tommy op de boulevard. Op de terugweg begint het te regenen en duiken een strandtent in.
Schuilen in een strandtent in Scheveningen
Cora en Muriel bestellen thee en ik cappuccino. Na een uur regent iets minder en besluiten naar de boot terug te wandelen. 'S-nachts worden we wakker van de regen die op het dek klettert en de harde wind.

Maandag 27 juli De eerste verwaaidag

Het blijft regenen, om 11.30 staan we op. We nemen ons gemak. S-middags nemen we de tram lijn 1, halte op de hoek van de Keizerstraat, naar Den Haag. In het centrum stappen we uit. We slenteren door het centrum richting het Binnenhof. Op het Binnenhof zijn opnames bezig voor de serie De Fracties. Muriel en Cora kijken geïnteresseerd hoe de opnames er aan toegaan.

Dinsdag 28 juli De tweede verwaaidag in Scheveningen

Nog steeds veel wind. Vandaag wandelen we door Scheveningen met de wind mee over de boulevard en achterlangs, enigszins beschut, weer terug naar de boot. Aan de kop van de haven lopen we visrestaurant het Havenpaleis binnen en bestellen een menu met kibbeling.

Woensdag 29 juli een dagje met de trein naar Leiden

We staan redelijk op tijd op. Voor vandaag is het plan om Leiden te bezoeken. Tram 11 brengt ons naar Holland Spoor, daar nemen wij de trein naar Leiden. In Leiden bezoeken we eerst het LUMC waar Muriel 1 dag per week studeert, de andere dagen studeert zij aan de TU Delft en het Erasmus MC. Het LUMC ligt op nog geen 500 mtr. van het station.

We wandelen door het oude historische centrum, langs de grachten en de vele boogbruggen. In eens zie ik een winkel van een schoenmaker. Ik hoop dat deze schoenmaker lerenschoenveters verkoopt. Ik wordt geholpen door de schoenmaker, een vriendelijke dame. Ze snuffelt in een paar glazen potten en vind de veter die ik zoek. Geweldig!! Het is gezellig druk in Leiden. Het is markt vandaag, langs de gracht hebben de marktkooplui hun waren op de kraampjes uitgestald,
Markt in Leiden

de terrasje zitten vol met mensen die genieten van een biertje of een kopje koffie. Na een paar uur slenteren lopen we Bij Meneer Jansen, een gezellig bruin café, naar binnen. Daar bestellen we paar heerlijke biertjes met een portie oude kaas en nootjes. Muriel heeft toch wel honger gekregen en besteld een tosti.

Donderdag 30 juli naar Oostende

He hè, het weer is ons eindelijk gunstig gezind.Vandaag varen we vanuit Scheveningen naar Oostende. We vertrekken om 7.15 uur. Omdat de tocht meer dan 12 uur duurt maakt het niet uit of het tij meeloopt bij vertrek, gedurende de tocht loopt het tij een keer mee en een keer tegen. Muriel ligt nog op een oor. Onderweg is het afwisselend zeilen en motorsailen. Wanneer we lange tochten maken willen minimaal 5 knp varen, als de wind dan inzakt en nog maar 3 tot 3,5 knp varen zet ik de motor bij.

Tussen Blankenberg en Oosteinde zien we in de verte de Santai varen. We arriveren om 20.00 uur, even na de Santai, aan in Oostende. De Santai heeft gekozen voor de druk bezette getijde haven. Wij besluiten om het Mercaterdok in te varen. Als wij bij de sluis aankomen is deze vol en moeten een schutting wachten. We meren vast aan de steiger vlakbij de sluis. Achter ons meert nog een Jeanneau Sun Charm 39 aan. Dat is wel heel toevallig, want er varen in Nederland en Belgie niet veel van dit type. Eenmaal in de sluis geven we op verzoek van de havenmeester onze gegevens door (naam, adres, bootnaam en lengte van de boot.).We krijgen een box toegewezen in de eerste haven voor de brug. We meren af aan de steiger naast een Bavaria 37, de Poletrix. De schipper, Peter, blijkt een goede kennis te zijn van Loes, Loes is een collega van Cora.

Vrijdag 31 juli Oostende naar Duinkerken.

Na het ontbijt brengen we Muriel naar de trein. Ze moet zich thuis voorbereiden voor een her-tentamen. We zijn enorm trots op haar, zij zet alle leuke dingen opzij om haar doel te bereiken.

Terug op de boot doe ik wat klusjes. Tijdens het klussen zitten we gezellig te kletsen met Peter, de buurman. Hij blijkt een fanatiek wedstrijdzeiler te zijn, ik krijg van hem een paar lijnen die hij niet meer voor de wedstrijden kan gebruiken. Dat is toch heel aardig dat een wild vreemde iemand dit zomaar geeft.

Halverwege de middag vertrekken we richting Duinkerken. Het tij loopt nog niet mee. Ik verwacht
dat het tij mee zal gaan lopen wanneer wij in de buurt van Trappegeer zijn. We varen net voorbij de pier van Oostende en we zien de Santai ook de haven uit varen. We worden door de Santai uitgenodigd om na aankomst in Duinkerken een borrel bij hun aan boord te komen drinken.

De Santai is eerder in Duinkerken aangekomen en we meren aan hun vast. Op de steiger zien we Angelique van de Native langs lopen. Even later komt Annemarie van de Twister voorbij en maken een praatje, we spreken af dat we in Boulogne bij elkaar een borrel komen drinken. Na het eten maken we een korte wandeling om Tommy uit te laten. We zien dat er een prachtige brug is gebouwd die de haven verbindt met het strand.

Nu loop je in 5 minuten van de haven naar het strand. Duinkerken is in de afgelopen 15 jaar enorm opgeknapt, er is flink geïnvesteerd in de moderniseren van de stad. Na de wandeling drinken we bij de Santai een kopje koffie en een borrel.

Zaterdag 1 augustus Duinkerken Boulogne sur Mer.

Samen met de Santai vertrekken we uit Duinkerken. Er staat een zachte bries, wel pal tegen, maar voldoende om met een redelijk snelheid van 5 a 6 knopen laverend Boulogne op tijd te kunnen bereiken. Onderweg neem ik een paar foto's van de Santai.
Santai ter hoogte van Gravelines
Na een paar uur zakt de wind helemaal in, we varen nog maar 3,5 knopen door het water. We zetten de motor aan en varen motorsailend met een snelheid van 6,5 knopen richting Boulogne sur Mer. Omdat het laveren toch te veel tijd heeft gekost hebben we de laatste 5 mijl het tij tegen.

In Boulogne treffen we het, we kunnen afmeren aan een vingersteiger.

Het oude centrum van Boulogne is volledig ommuurd, je loopt door de stadspoorten naar binnen en je waant je in een totaal ander tijd met links achterin de Baseliiek. De Basilique Notre Dame de l'Immaculée Conception met haar prachtige ronde koepel. Het plein in het midden van het historische centrum van Boulogne is ieder jaar anders ingericht. Iedere keer is het weer een verassing, dit jaar is het plein omgetoverd in landschappen of thema's van een schilderij van een bekende schilder.
Een tuin omgetoverd als landschap uit een schilderij van een beroemde schilder.

Het is prachtig om te zien. Op het zelfde moment dat we daar rondlopen loopt een bruidspaar met de hele familie door de aangelegde tuinen. Het is behoorlijk warm en na een uurtje slenteren lopen we naar een van de vele terrasjes. We nemen plaats aan een tafeltje half in de zon voor Cora en half in de schaduw voor mij. Zo hebben we het allebei reuze naar ons zin en genieten van een heerlijk glaasje bier.

Zondag 2 augustus van Boulogne sur Mer naar St. Valery sur Somme

We vertrekken 's-ochtends om 7.00 uit Boulogne sur MER richting St. Valéry sur Somme. 2 uur voor HW moeten we bij boei ATSO zijn. De ATSO geeft het begin en de ingang door het wad aan. Onderweg probeer ik makreel te vangen en gooi de paravaan uit met 5 vishaakjes aan 10 meter nylonlijn en 40 mtr dikkere lijn. Ik vang een makreel en een kwartier later nog een. Daar blijft het helaas bij. Onderweg zien we ook nog een tuimelaar.

Om 12.00 arriveren we bij de ATSO en varen langzaam richting de geul welke is aangegeven met rood en groene boeien. Het stroom behoorlijk, we hebben 1,5 tot 2 kn stroom mee. De geul loopt zigzag door het wad én omstreeks 13.30 lopen we de haven van St Valery binnen. De havenmeester, een jonge vriendelijke knul, vaart ons tegemoet. We krijgen 2B als ligplaats aangewezen. Frikandel, zo noemen wij de schipper van de Native, schreeuwt ons tegemoet "ik heb gereserveerd, jullie moeten hier weg". Wat een flapdrol. We maken los en we krijgen van de havenmeester een nieuwe plek toegewezen. De plek is te smal voor ons, weer naar een nieuwe plek. Ik vaar achteruit in, maar door de stroming wordt de Zeebeer opzij gezet en botst zachtjes tegen 2 motorboten aan. Shit, de railing blijft achter het anker van een van de motorboten hangen, een scepter buigt om. Na flink wat gesjor komen we gelukkig los. Nog een keer proberen, we draaien buiten de haven om en varen nu rustig vooruit de box in. Hè hè, we liggen vast. We gaan naar het havenkantoor en na het invullen van een paar formulieren rekenen voor 2 nachten af. We maken een fikse wandeling. We wandelen naar het centrum van het dorpje en lopen op de boulevard het dorp uit. Het is druk op de boulevard, Een roeier probeert in een roeibootje tegen de stroom in naar het dorpje te roeien. Hij heeft veel bekijks en uiteindelijk haalt hij de overkant ongeveer op gelijke hoogte waar hij aan de overkant is gestart. Langs de kustlijn lopen we verder en klimmen een heuvel op. Boven op de heuvel heb je een prachtig uitzicht over het wad.
Uitzicht op de Somme bij St. Valery

Chapelle de Marins, St. Valery sur Somme
Onderweg passeren we een prachtig mooi kerkje, Chapelle des Marins. Het kerkje lijkt wel met zwart/wit mozaïk gebouwd. We lopen over reu de la chapelle richting het dorp. Aan het einde van reu de l' Abbaye komen we bij de Guillaume torens met de Jeanne d'Arc toegangspoort.

de Guillaumme torens
Jeanne d'Arc[2] (Domrémy, Lotharingen, ca. 1412[1] – Rouen, Normandië, 30 mei 1431), bijgenaamd de Maagd van Orléans, is een nationale heldin van Frankrijk. Als jong meisje van eenvoudige afkomst speelde ze een beslissende rol in de Honderdjarige Oorlog tussen Engeland en Frankrijk, wat in het tijdskader een opmerkelijke prestatie was. In december 1430 verliet zij door 'Port de Haute', nu de Jeanne dÁrc poort genoemd, Saint Valery op haar reis naar Rouen. Op negentienjarige leeftijd werd ze door een partijdige kerkelijke rechtbank veroordeeld en stierf ze op de brandstapel in Rouen.

Na een lange dag gaan we op tijd naar bed. Midden in de nacht schrik ik wakker van een enorme knal. De boot maakt een enorm klap, ik spring uit bed en maak een sprint naar buiten, kijk om mij heen en controleer de landvasten. Niets te zien, wel hoor ik het water enorm ruisen en zie in het donker dat het flink langs de romp stroomt. Het zal wel een boomstam zijn geweest die door de stroming is meegevoerd en tegen de boot is geklapt, vermoed ik.

Maandag 3 augustus St. Valery sur Somme

We staan vroeg op. Cora gaat hardlopen en ik ga samen met Tommy vers stokbrood en twee croissantjes halen. Na terugkomst controleer ik de romp, geen beschadiging te zien. We gaan heerlijk in de kuip ontbijten.

Na het ontbijt loop ik naar de plaatselijke Watersportwinkel. Ik hoop dat ze een scepter op voorraad hebben. Het Franse woord voor scepter weet ik niet en zoek in een catalogus een scepter op. Aha, een chandelier is het woord voor een scepter in het Frans. Helaas hebben zij geen scepter op voorraad.Wel hebben ze een kleine voorraad hollebusmoertjes, Vis Hublot aluminium in het Frans, deze zijn in Nederland nergens te verkrijgen. Ik koop ze alle 15, de overige 35 hoop ik bij een Watersportwinkel in een andere haven te kunnen kopen.

We doen wat boodschappen bij de intermache en brengen de boodschappen naar de boot . In het dorp kun je fietsen huren, er zijn nog 2 fietsen vrij. Helaas hebben zij geen mandje om Tommy in te vervoeren. Dan gaan we maar weer wandelen. Aan het einde van de middag komen we Bert en Annemarie tegen. Ook zij zijn vannacht wakker geschrokken van een enorme klap. 'S-avonds eten we, de zelf gevangen, gebakken makreel en gegratineerde mosselen.

Dinsdag 4 augustus van St. Valery naar Dieppe

Ongeveer 2 uur voor HW rolt een kleine Tsunami de haven in, een 1/2 uur later, om 13.30 uur vertrekken we. Er staat een flinke wind tegen, ongeveer 4 bft. Na een uur neemt de wind toe tot 6 bft. Enorme golven rollen ons tegemoet, de Motor draait op 2.500 toeren, normaal gesproken varen we dan tegen de 7 KNP, door de golven loopt de snelheid regelmatig terug naar 4 KNP door het water. Een enorme golf spoelt over ons heen, ik ben door en door nat. Cora neemt het roer over en ga mij verkleden, wat niet meevalt als de boot alle kant op wordt geschud. Ongeveer een 1/2 uur nadat we de ATSO zijn gepasseerd neemt de wind af naar 17 KNP, gelukkig. Met de high aspect half uitgerold zeilen we met een snelheid van 6,5 kn richting Dieppe. Ongeveer 2 mijl voor Dieppe zakt de wind helemaal in, we zetten de motor aan en arriveren 's-avonds om 21.00 uur aan in Dieppe. Ik laat Tommy uit en Cora maakt in de tussentijd een lekker maaltje klaar. We zijn zijn toch wel moe na zo'n dag op ze en gaan om 23.30 uur naar bed, ik probeer nog wat te lezen maar na ander halve pagina vallen mijn ogen dicht.

Woensdag 5 augustus van Dieppe naar Fecamp

Om 8.30 worden we wakker, een strakke blauwe hemel en een heerlijke zon lachen ons tegemoet. We pakken onze toilettassen en handdoeken en wandelen samen met Tommy naar het havenkantoor waar ook de douches zijn. We worden in het havenkantoor geholpen door een meisje met vel blauwe ogen en een bril met een donker montuur. Nadat wij het havengeld hebben betaald geeft zij ons de toegangscode voor de douches, het hek en wifi. De douches zijn schoon en ruim in Dieppe. Na een heerlijke douche en het ontbijt wandelen we door het centrum van Dieppe. We lopen een winkel van Jules binnen. Na een half uur lopen we de winkel weer uit, ik heb 4 overhemden, een lange broek en een sjaal gekocht. Bij deze winkelketen verkopen leuke overhemden met designs die ik in Nederland nog niet ben tegengekomen. Cora loopt een andere kledingzaak binnen en even later heeft zij een colbertje gekocht. Om half twee gooien we de trossen los, voordat we de haven uitvaren tanken we eerst diesel. Om twee uur varen we de haven uit, het is prachtig weer en weinig wind, dit wordt de komende 6 uur motorsailen. Het is een prachtige dag, zon met een heldere blauwe lucht We varen langs de krijtrotsen die worden beschenen door de zon en afsteken tegen de blauwe zee en de groengekleurde begroeiing aan de boven kant. Aan de andere kant schittert de zon in de zee. Door mijn zonnebril kleurt de zee in allerlei kleuren grijs en geel, de lucht heeft bijna dezelfde kleur en verdwijnt in de zee.

Om 18.45 uur zien we in de verte Fecamp. De haven is vol, geen plekje vrij. Om 19.30 meren af aan Engels zeiljacht.

Donderdag 6 augustus Fecamp picknick op het kiezelstrand

Om 11.00 maken we de landvasten los. Het is laagwater, het tij staat tegen en we hebben de wind tegen. We proberen het toch omdat we op tijd, rond HW Deauville de haven in willen varen. De wind neemt toe naar 20 knopen, na een uur gaan we overstag en varen terug. Terug in de haven doe ik wat klusjes, maak het dek van de boot schoon en vul de watertank. In de tussentijd heeft Cora een rondje hardgelopen. In de tweede helft van de middag picknicken we op het kiezelstrand van Fecamp. De wind is afgezwakt naar 1 a 2 bft, de golven rollen bruisend op het kiezelstrand.
Kiezelstrand van Fecamp.
We genieten van de zon en het uitzicht, mensen in een open zeilboot krijgen les en moeten een uitgezet parcours zeilen. Leuk om naar te kijken. De zon schittert in de zee en in de verte zien we vanuit het zuiden zeilboten die langzaam aan onze kant op komen varen. Wat een heerlijke dag. Voor het avondeten hebben we een schotel fruite de MER besteld.
Fruite de mer in Fecamp
We genieten van de Oesters, garnaaltjes en kokkeltjes met een flesje Italiaanse witte wijn.

Vrijdag 7 augustus Fecamp naar Deauville

Om 9.30 gooien we de landvasten los. Nadat we het grootzeil hebben gehesen gooi ik paravaan aan een lange lijn uit. Na nog geen kwartier ziet Cora dat het plankje boven water spettert, we hebben beet. Ik haal de lijn binnen en aan het einde van de lijn zien we een makreel spartelen. Onderweg vang ik nog 3 makrelen. Dat is een mooie vangst voor vandaag. Ongeveer 2 uur voor HW Deauville varen we het kanaaltje naar de haven van Deauville / Trouville in. Boten varen ons tegemoet. De eerste haven, aan de rechterkant, laten we links liggen. Deze ligt meestal vol met een enclave van Nederlandsers. We varen door naar de haven, midden tussen Trouville en Deauville in.
Nadat we aangelegd zijn maken we een wandeling over de planchers op het strand van Deauville. Op het strand doen we een fotosessie met Zeebeertje. Cora maakt van elke plaats die wij aandoen een foto van Zeebeertje en plaats deze op Facebook. We maken foto's met de badhokjes als achtergrond en op het strand bij de gekleurde parasols. Typisch voor Deauville. Door het centrum lopen we door de grote winkelstraat weer terug.
Na het avondeten gaan nog een wandeling maken door Trouville. Ik pak Tommy op om hem van de boot te dragen, terwijl ik nog gebukt sta begint Tommy een beetje te spartelen en stoot met zijn pootje mijn bril van mijn neus en valt zo de plomp in. Langzaam zie ik mijn bril naar beneden dwarrelen. Shit, dat is flink balen.

Zaterdag 8 augustus Deauville / Trouville

Voor het ontbijt heeft Cora een uurtje hard gelopen. Ik besluit voor mijn lichaamsbeweging om de boot schoon te maken. Met een klein schoonmaakborsteltje en een schoonmaakschuurmiddel schrob ik het dek mooi schoon. Na 2 uur schrobben ben ik eindelijk klaar. Na een uurtje pak ik mijn duikbril en snorkel om mijn bril op te duiken. Je merkt toch dat je ouder bent. Vroeger dook ik zonder probleem 5 meter diep en bleef onderwater totdat ik bijna geen lucht meer in mijn longen had. Dat valt nu flink tegen. Zwemmen gaat prima maar duiken met een snorkel vind ik toch wat angstig. Ik neem een paar diepe teugen lucht en duik de diepte in, ahum het is nog geen 2,5 mtr diep. Het water is vrij troebel en pas als je dicht bij de bodem bent kun je wat zien. Geen bril te vinden en na 6 keer duiken geef ik het op. Na een douche op het achterdek lekker languit chillen en lees ik mijn boek uit.

Om 16.30 wandelen we door Trouville.
Op de planchers langs het strand komen we Bert en Annemarie tegen. We staan gezellig te kletsen en stel voor om op een terrasje wat te gaan drinken. Na een uurtje staan we op en rekenen aan de bar onze drankjes af. Bert en Annemarie kopen vis bij een van de viskraampjes langs de haven en wij kopen een pond kokkels, als vooraf bij de makreel voor vanavond. We eten in de kuip. Na de afwas bekijken we de weersverwachting op internet.

De weersverwachting  op Windfinder geeft aan dat het woensdag hard gaat waaien, windkracht 5 a 6 uit het NW. We besluiten om de volgende ochtend om 8.00 te vertrekken richting huis. Wel een paar uur met wind en tij tegen maar het wordt een zonnige dag met weinig wind. In de loop vd dag zou de wind iets toenemen en iets ruimen.

Zondag 9 augustus naar Dieppe

We staan om 7.15 op. Samen met Tommy loop ik naar de bakker om 2 croissants en 1 stokbrood te kopen. De havenmeester is nergens te bekennen. Om 7.45 start ik de motor, Cora maakt de landvasten los en varen rustig de haven uit. De wind komt uit het Noorden, precies de richten waar we naar toe gaan. Wanneer we de Grand rade passeren buigen we iets af, richting NO. We varen nu aan de wind maar wel met het tij tegen. Er staat net te weinig eind om te kunnen zeilen. De zon schijnt en met wat sluier bewolking is het een mooie dag om te varen. In de loop van de dag gaat de zon steeds feller schijnen en het wordt flink warm. Zo nu en dan waait   8 tot 10 knopen en kunnen zeilen. Na een 1/2 uur zakt de wind weer in en gaar de motor bij. Het is Druk in de haven van Dieppe. We krijgen een box aangewezen aan ponton 7. We drinken eerst een borrel met een zoutje erbij. In het havenkantoor staat een lange rij wachtende mensen, dit is de eerste keer in al die jaren dat wij zeilen dat wij dit meemaken. Meestal staat er een iemand voor ons die wordt geholpen door de havenmeester voordat wij aan de beurt zijn.

Maandag 10 augustus Dieppe naar Boulogne sur MER

We doen eerst wat boodschappen voordat wij om 13.30 uur vertrekken. Er staat weinig wind, na anderhalf uur zeilen hijsen we de genua 1 van 53 m2. De wind valt niet lekker in het zeil bij deze koers en na een 1/2 uur laten we het zeil zakken en zetten de motor aan. Na een paar uur trekt de wind weer aan kunnen we weer zeilen, 6,5 a 7 KNP op het log. Om 19.00 uur zakt de wind weer in en moet de motor weer bij. Het is altijd hetzelfde liedje, of te weinig of te veel wind om te kunnen zeilen. De avond luchten zijn prachtig met de zon laag aan de horizon.
Ondergaande zon op zee, vlakbij Boulogne
We arriveren om 22.00 uur in Boulogne aan. De haven is vol en op de kop steigers liggen de schepen gestapeld. We meren af aan een zeilschip. Deze mensen zijn ook op de terugweg en hebben meegevaren aan een toertocht van de toerzeilers naar de Kanaaleilanden.

Dinsdag 11 augustus van Boulogne naar Nieuwpoort

We vertrekken om 8.30 uur. Een Armada van ca 30 zeilboten vertrekt uit Boulogne. Tot aan Cape Griz Nez is het motorzeilen, we varen richting Shipping lane om vervolgens met ruime wind overstag te gaan richting Duinkerken. Helaas zakt de wind in en moet de motor bij om voldoende snelheid te houden. 5 mijl voor Duinkerken neemt de wind toe. We zetten de motor uit, hè hè wat een rust. We zeilen met 6,5 knopen voorbij Duinkerken. Bij Trappegeer zeilen we hoger aan de wind en de snelheid neemt toe tot 7,5 knopen. We meren af bij het havenkantoor van de Koninklijke Yacht Club Nieuwpoort. Het is bomvol in de haven en er is nog slechts een box vrij. Voordat we naar de box varen tanken we diesel, 73 ltr. We zien dat de Native en de Twister al in een box liggen. Zij hebben waarschijnlijk van te voren telefonisch gereserveerd. Nadat we zijn afgemeerd in de toegewezen box gaat Cora Tommy uitlaten. In de verte ziet zij dat zeker 9 boten gestapeld bij het havenkantoor zijn afgemeerd. We zijn dus net op tijd binnengekomen.

Woensdag 12 augustus Nieuwpoort

Wandelen lang de boulevard
Avond wandeling naar dorp Nieuwpoort.

Donderdag 13 augustus Nieuwpoort Blankenberg

We vertrekken 3 uur voor HW Nieuwpoort. Langs de Belgische kust loopt de stroming van Noord naar Zuid 3 uur na HW tot 3 uur voor HW en van Zuid naar Noord 3 uur voor tot 3 uur na HW. Aan het einde van de middag is de weersverwachting dat het flink gaat regenen, we verwachten, wanneer we om 10.30 uur vertrekken, dat we ruim op tijd in Blankenberg, voordat de bui los barst, aan komen. Er staat een stevige bries uit het NW, 20 tot 25 knopen schijnbare wind. Ik steek een rif zodat we wat rustiger door de golven varen. We moeten een paar keer overstag voordat we bij Blankenberg zijn. We varen tussen de pieren in, voorbij het brandstofstation laten we het grootzeil zakken. We varen stapvoets de oude haven in en leggen de Zeebeer vast aan de steigers van de Vrije Noordzee Zeilers. Na de verlate lunch maken we een wandeling over de boulevard. Eerst nemen we contact op met Muriel, zij heeft de afgelopen twee weken hard geleerd voor een hertentamen. Gelukkig is haar verwachting dat zij het goed heeft gedaan. Het is druk op de boulevard. We zorgen dat we op tijd terug bij de boot zijn. De weersverwachting geeft aan dat het vanavond om 19.00 uur gaat onweren met hevige regenbuien. Terug bij de boot zien we vanuit de kuip vanuit het ZW in de verte donkere wolken. Even later begint het hard uit het ZW te waaien, de regen barst los. Op de radio horen we dat het in Antwerpen heeft gehageld met hagelstenen zo groot als knikkers. Het blijft de hele avond regenen en om 23.00 uur gaan we naar bed.

Vrijdag 14 augustus Blankenberg naar Hellevoetsluis

We staan op tijd op. Eerst een douche in de mooie sanitaire voorziening van de jachthaven. Daarna Tommy uitlaten en broodhalen. De wind ZW 12 tot 15 knopen blaast gelukkig de goede kant op en we kunnen zeilen, voor de wind maken we een vaart van 6,5 KNP. De weerberichten van de Ned. Kustwacht geeft aan dat in de loop van de middag de wind naar het NW draait kracht 3 tot 4.  Na een paar uur moet de motor bij. In de verte zien we groep zeilers ook richting het Noorden varen. Op de marifoon volgen we op kanaal 77 het overleg van de toerzeilers. Het lijkt wel of de groep elkaar angst aan praat;, donkere wolken aan de lucht, aan het einde van de dag kans op onweer, ik hoop dat we optijd in Scheveningen aan komen, zijn de geluiden waar je ontspannen gaat zeilen. Wanneer het het Slijkgat naderen is de wind gekrompen richting NW. We kunnen weer zeilen, helaas van korte duur. Na ander half uur starten we de motor. Met 3 boten varen we de Goereesche sluis in.
We arriveren om 19.30 in Hellevoetsluis. We meren vast aan een Moody 35, twee aller aardige mensen.
Het is druk in Hellevoetsluis de vestingdagen zijn in middels een dag aan de gang. 'Savonds maken we een wandeling door het centrum, een paar grote muziek tenten en het plein met de terrassen zit bomvol met jongelui, heel gezellig. Wij besluiten om op de boot een kopje t
hee te drinken en op tijd naar bed te gaan.

Zaterdag 15 Augustus Hellevoetsluis

We slapen heerlijk uit. Het schijnt dat het de afgelopen nacht heeft geonweerd, nou ik heb er niets van gemerkt. Na het ochtend ritueel maken we een wandeling langs de festiviteiten. De sterkste man van Nederland trekt een vrachtauto voort, stoomwalsen en een stoombrommer. We lopen door het nog enig werkende historisch droogdok ter wereld . De deur heeft de vorm van een schip. Nadat een schip voor onderhoud naar binnen is gevaren laten ze de deur vollopen met water, de deur zinkt en sluit zo het dok af. Het dok wordt vervolgens leeggepompt. Wanneer het dok weer open moet wordt het water uit het schip gepompt en de deur uit de dok ingang gevaren zodat het schip het dok uit kan varen. We zien de Gemini liggen, we worden uitgenodigd voor de koffie. Het is een dolle boel met drie klein kinderen aan boord. Dat is toevallig we zien Dillan op de steigers lopen. Even later komt Jenny aan. We maken een praatje. Het begint te regenen. Een dochter en schoonzoon van Rene en Wil komen op bezoek, wij lopen terug naar de boot. In de haven is het komen en gaan van schepen.

's-Avonds is het lichtjes feest. Feestelijk versierde boten varen door de haven richting het Haringvliet. Het is prachtig om te zien al die verlichte schepen.

Zondag 16 augustus naar Den Bommel

Na het ontbijt wandelen we langs de festiviteiten. We lopen langs historische vrachtauto's die op een groot veld, aan de kant van het Haringvliet, ten toon worden gesteld. De vrachtwagens zijn prachtig om te zien, stuk voor stuk gerestaureerd door enthousiaste hobbyisten. Rond de klok van 12.00 uur maken we de landvasten los. Er staat een flinke bries uit het westen, we rollen de fok uit en even later varen we met een snelheid van 6,5 kn richting Den Bommel.