vrijdag 31 augustus 2012

Vakantie 2012

Deze vakantie besluiten we om de Bretonse kust te bezoeken. Het plan is om samen met een zeilmaat de eerste week de Zeebeer naar een haven aan de Bretonse kust te brengen waarna Cora en Muriel in een haven aan de kust van Bretagne kunnen opstappen. Door het slechte weer komen we, Charles mijn zeilmaat en ik, met de zeilbeer na een week varen aan in Cherbourg. Bij aankomst in Cherbourg wordt het prachtig weer en aan het einde van de dag stappen Cora en Muriel op. Het begin van een prachtige en zonnige vakantie.

Zaterdag 14 juli De eerste dag van de vakantie

Om 8.00 vertrokken we uit Den Bommel. Onderweg alleen maar regen, donkere wolken en tegenwind. Nauwelijks kunnen zeilen. Doorweekt van de regen en rillend van de kou komen we aan in de Roompot. Is dit nu vakantie.....

Zondag 15 juli Roompot naar Boulogne... of toch maar Calais

Om 5.30 uur Vanuit de Roompot vertrokken. Het plan was om langste de kust van België te varen en vanuit Port Quest over te steken naar Dover. Om 7.00 hebben we op Wind Finder het weerbericht bekeken voor deze dag en de komende dagen. Vandaag blijft het weer vrijrustig. We zijn begonnen met NW 3 en vrij snel is de wind gekrompen naar ZW3. Helaas tegen de wind in motorsailen. Door de slechte weersverwachting voor de komende dagen hebben Charles en ik besloten om langs de Franse zijde te blijven. Vandaag proberen wij Boulogne Sur Mer Aan te doen. De weersverwachting voor morgen is ZW 5-6.

11.30 uur. De weergoden zijn ons gunstig. De wind is gedraaid naar het NW windkracht 3, door de wolken schijnt de zon en we hebben de paravaan uitgezet, misschien vangen we wel een paar makreeltjes voor vanavond. Heerlijk genieten zo de zon op mijn gezicht. Nog 8 5 mijl en dan zijn we ter hoogte van Nieuwpoort. Nadat we de Trappegeer zijn gepasseerd zakt de wind ineens in, helaas dit wordt het hele eind Motorsailen.

Ter hoogte van Duinkerken neemt de Wind toe en pal tegen. We vechten tegen de elementen. We besluiten om uit te wijken naar Calais. Het kost ons toch nog ruim 4,5 uur om Calais aan te doen, om 21.30 uur meren we aan de steigers van de jachthaven.

Maandag 16-7. Verwaaid in Calais

Uitgeslapen en allebei opgestaan met knallende hoofdpijn. De leeftijd gaat toch zijn tol eisen. Vandaag een paar kleine reparaties uitvoeren en een paar boodschapjes.

De bus van 15.31 In de bus naar Cap Blanc Nez niets dan regen en wind. Blij dat we niet verder zijn gaan varen. Wat een wind, je wordt bijna van het pad afgeblazen.

Bovenaan de Cap heb je een prachtig uitzicht op het nauw van Calais, in de verte zie je de aankomende en vertrekkende veerboten. De grijze lucht en witte koppen op de woeste zee.

Charles maakt een paar mooie foto's. Je ziet geen een zeilboot varen. Terug wandelend besluiten we om een kopje koffie te drinken in het restaurant aan de andere kant van de weg. Boven op de berg aangekomen blijkt het restaurant gesloten. Het restaurant ziet er net zo troosteloos uit als een aantal jaren terug, toen we ook, met een groep van de toerzeilers, verwaaid lagen in Calais en de cap hadden bezocht. Snel terug naar de bus. Terug in Calais besluiten we om een klein steelpannetje en een leesbril voor Charles te kopen. Helaas niet kunnen vinden. Terug in de boot bereiden we ons voor op de reis naar Boulogne de volgende dag. 's-avonds een pastaschotel met een salade bereidt. We hebben nog genoeg over voor de volgende dag.

Het woei in de nacht loei hard. Midden in de nacht nog een extra spring gezet.

Dinsdag 17 juli Boulogne

8.00 opgestaan. Heerlijk gedoucht. Charles is op zijn fiets Frans stokbrood met croissants gaan halen. In de tussen tijd ben ik wat kleine reparaties aan het uitvoeren o. a. scheurtje in de high aspect. Daarna uitgebreid ontbijt. Het zonnetje komt te voorschijn, het wordt een mooie dag. Nog even langs de watersportwinkel om leuvers en messing spijkertjes (clou loting) te kopen. Leuver vervangen en daarna hebben we nog een wandeling door Calais gemaakt. Als je wat verder doorloopt wordt het steeds mooier, mooie parken en historische gebouwen.
In een park ( het derde plein) tegenover een prachtig monumentaal gebouw liepen we tegen het oorlogsmuseum '40-'45 van Calais aan. De foto's en de beschrijvingen gaven een goed beeld hoe de Duitsers in 2e wereld oorlog hebben huisgehouden, de gehele stad rondom de haven was platgebombardeerd.

Om 15.24 nemen we de laatste schutting na hoogwater. Het was best spannend, het was de vraag of er voldoende water onder de kiel zat bij het passeren van de sluisdoorgang. Gelukkig gaf de schaal 2.30 m aan. De eerste 2,5 uur hebben we op de motor gevaren, koers 260 Gr., tegen ZW 5-6. Daarna in 2 uur , ca 180 Gr. Naar Boulogne. Het was flink kicken, 8,5 kn.
Met uitschieters naar 9,7 knopen op het log. Waanzinnig. Het schip hield zich geweldig. Onderweg heeft Charles nog een aantal spectaculaire foto 's gemaakt.
Hans, Edwin en Martin (van de Shatai) stonden ons op de steigers in de haven van Boulogne op te wachten. Even later bleek dat we toch nog wat schade hebben opgelopen tijdens de zeiltocht, een scheur in de high aspect en de babystag was helemaal gerafeld. Morgen naar de zeilmaker en een tuiger opzoeken. Even later kwamen we Martijn en Bert Imhoff op de steiger tegen. Honger! Het restant van de pastaschotel van de vorige dag opgewarmd, met een salade en als toetje Hollandsche aardbeien. Wat een maaltijd, in menig restaurant eet je niet zo lekker. Snel even douchen en daarna aan de afwas. Tijdens een kopje koffie de foto's van vandaag bekeken. Ik uiterst geconcentreerd aan de helmstok met op de achtergrond een woeste zee en een spoor van een kolkende en schuimend opspattende zee.

Woensdag 18 juli Boulogne

Jachthaven Boulogne
Vandaag alweer reparaties uitgevoerd. De babystag was boven bij de toggel gerafeld, scheur op een naad van de high aspect. Allebei naar een zeilwinkel gebracht. Het zeil konden ze repareren maar voor de babystag hadden ze niet de juiste toggel. Wat nu? Charles heeft intussen een mooi zeilpak met 30 % korting gekocht. We dachten door slim te zijn extra korting te onderhandelen. Achteraf hadden we dat niet zo slim gedaan en hebben we zelfs een paar euro meer betaald dat waar hij recht op had. Nou ja, we hebben er hartelijk om moeten lachen. Daarna de motor nagekeken , olie bijgevuld, koelvloeistof en de V snaar vervangen. Dat laatste was nog een hele toer, we zijn uiteindelijk bij 3 winkels langs geweest, bij Pieces Auto Aan de Boulevard Daunou 6 (62200 Boulogne Sur Mer tel 03.21.31.21.23) verkopen ze automaterialen en hebben we de juiste V-snaar kunnen kopen. Voor het babystag hebben we een mooie alternatieve oplossing gevonden. Een bout met een oog wat door mastbevestiging heen steekt. Aan het oog wordt dan een lijn bevestigd die weer bevestigen aan de dek bevestiging. Door de lijn 2 à 3 keer door beide punten heen te halen krijg je een sterke verbinding en kun je de lijn goed op spanning brengen. Het zeil en het babystag maken we donderdag. Eerst koken. Gestoofde Zalm met sjalotjes, tomaat champignon en een scheutje ????, gebakken aardappeltjes, haricotverts en salade. Glaasje wijn erbij, heerlijk. 'S-avonds op visite bij Hans en Silvia. Hans heeft problemen met zijn GPS.

Donderdag 19 juli Boulogne

Eerst maar even mijn dagboek van de vorige dag bijwerken en douchen. Net terug van het douchen komt Charles aan, hij heeft stokbrood en croissant gehaald. Na het ontbijt de babystag en het zeil opgehaald. Ik moest € 30 voor de reparaties betalen, dat is gelukkig een meevaller. Jeroen, de schipper van de vertrekkersboot, heeft ons geholpen bij het repareren vd babystag. Aardige jongen.

In de middag gaat Charles op zijn fiets erop uit. Ik ga wandelen en wandel de stad in de heuvel op naar de oude stad. Onderweg koop ik een fles Picon, heerlijk voor in het bier. Het stadje rondgewandeld. Ik heb trek in schepijs en ga op zoek naar een ijssalon. Bij een strandtent koop ik een ijsje. In de verte zie ik de golven meters hoog over de kademuur heen slaan. Terug op de boot besluiten we om naar Cherbourg te varen. De Shantai gaat richting Fecamp. Charles is aan het kokkerellen, vanavond staat er nassi op het menu.

's-Avonds laat zie ik Rudie van de Optie binnen komen. Nog even met Cora bellen om de route met haar af te stemmen. Om 11.00 's-avonds nog even gedoucht, staat in de douche ruimte Rudy zijn zeilpak te drogen met een föhn. Nou ja!!

Vrijdag 20 juli Boulogne - Cherbourg

05.00 opgestaan en om 6.30 vertrokken uit Boulogne Sur Mer. Het is nu 16.00, de zon schijnt en de wind staat tegen. Vanmorgen 2 uurtjes gezeild. De stuurautomaat op de windvaan uitgeprobeerd, we besluiten om een overstag manoeuvre op de windvaan uit te proberen. Helaas ging dat niet zo vlekkeloos. Maak niet uit, we hebben de ruimte en de tijd. Nog 86 mijl naar Cherbourg. Daarna nog ongeveer 6 uur gezeild, tegen de avond werd de wind zwakker en moesten we de motor bijzetten. De nacht was prachtig, een heldere hemel met duizenden sterren.

Zaterdag 21 juli Cherbourg

Om 7.00 uur in de ochtend arriveren we samen met de Twister in Cherbourg. De toerzeilers zijn 5.00 vertrokken, bijna een uur eerder dan wij. Even in de kuip in het zonnetje geslapen. Wat een heerlijke dag, straal blauwe lucht en de zon staat hoog aan de hemel. De Native (toertocht van een paar jaar terug) komt pas om 11.00 uur aan. Waarschijnlijk hebben zij meer gezeild. Het schip schoongemaakt, boodschappen gedaan en Charles is met zijn de fiets de omgeving aan het verkennen. Om een uur of vier arriveert Cora en Muriel uit Nederland. Met z'n allen gezellig in de kuip een wijntje gedronken. We nemen afscheid van Charles. Even later komt de Shantai vanuit Fecamp aan. Aan de borrel bij hun aan boord maken we ons vaarplan voor de volgende dag. Na een avondwandeling doodmoe naar bed.

Zondag 22 juli Cherbourg - Shark

Samen met Tommy een baguette en croissants gehaald. Terug bij de boot had Cora koffie en thee gezet voor het ontbijt. Heerlijk in de kuip in de zon met z'n drietjes ontbeten. Boot schoongemaakt, water getankt en om 12.00 diesel getankt. Tijden het tanken kwamen we de mensen van de Helleveeg tegen. Bij het tankstation stonden de mensen van de Helleveeg ons op te wachten. Omstreeks een uur zijn wij richting Shark gevaren. Een prachtige dag, veel zon, strak Blauwe hemel en een lichte bries. Bij Shark Hebben wij een ankerplek opgezocht. De Shantai is naar Guernsey uitgeweken, zij wilden goedkoop diesel tanken en zeilkleding kopen. Op Guernsey schijnt het goedkoper te zijn en BTW vrij. Wij zijn niet de enige die willen ankeren. Ook de Twister met zijn clubje toerzeilers liggen daar. We ankeren op een idyllisch plek, in een baai en kijken op tegen een hoge begroeide rots wand.
Ankeren in een baai bij Shark

In de kuip pizza met sla gegeten. Om 21.00 uur ben ik met de rubberboot naar de kant gevaren om Tommy uit te laten. Tommy vond op het strandje een speel kameraadje. Na een 1/2 uur wilde ik terug naar de boot maar Tommy was ontzettend eigenwijs en liep weg in plaats van naar mij toe als ik hem riep. Uiteindelijk heb ik hem te pakken gekregen. Aan boord genoten van de sterrenhemel, prachtig.

Maandag 23 juli Shark - Treguier

Om 8.30 uur opgestaan. CORA liet zich in het koude water zakken, brrr echt een stoere meid. Ik heb het ook geprobeerd maar kwam niet verder dan mijn knieën.
Even later kwam de Shantai aan en meerden aan ons schip vast. Het is 20 meter diep en ik moet nu zowel het gewicht van het anker en de ketting naar boven hijsen. Dat was ik mij niet van bewust voordat ik het anker uitgooide. Gelukkig heeft Hans geholpen met hijsen. Om 12.30 zijn we richting De rivier Treguier vertrokken. Het wordt de gehele tocht motoren, geen wind en een vlakke zee. Het is geen straf want we genieten van het mooie weer. Voordat we de ingang van de rivier bereiken hebben we een flinke stroom tegen. Even later zie ik in de verte bij een groene ton een vin van een dolfijn. Hij verdwijnt in de zee en komt plotseling vlak voor de boeg van de Santai weer boven water.

Een paar keer springt de dolfijn uit het water, wat een prachtig schouwspel. We kijken onze ogen uit. We genieten van het prachtige landschap langs de rivier, ankerende bootjes langs de oever, groene heuvels en typisch Bretonse Huizen. Om 21.00 uur meren wij aan in de haven. CORA heeft onderweg een heerlijke maaltijd bereidt wat we, nadat we zijn aangemeerd, gaan eten. Eerst de tafel in de kuip dekken en dan smullen.

Dinsdag 24 juli Treguier

Aan de rand van het stadje heb je een enorme grote supermarkt waar je van alles kan kopen. Cora vindt er leuke Ciderkopjes. Wij noemen het theekopjes omdat we dan rond de klok van 16.00 Cider drinken uit theekopjes, dan lijkt het net of we daadwerkelijk thee drinken. Hans heeft geregeld dat de boodschappen door de supermarkt naar de boten worden gebracht. Wij maken van de gelegenheid gebruik en maken een wandeling door het historische centrum van Treguier met haar rustieke huisjes. We bezoeken de grote kathedraal midden in het centrum en drinken vervolgens een kopje koffie op een terras op het plein met uitzicht op de Kathedraal.

Langzaam wandelen weer richting de Zeebeer. We lopen langs het geboortehuis van Ernest Renan. Terug op de boot heeft Muriel de boodschappen opgeborgen. Het is flink warm en we spannen de zonnetent over de kuip. Muriel waagt zich in het koude water van de rivier. Ik merk dat ze het steeds meer naar haar zin heeft. 's-avonds kookt zij voor ons pasta met ??? En mozzarella.

Woensdag 25-7 Treguier - Paimpol.

Muriel vroeg uit bed om samen met Martin stokbrood en croissant te halen voor het ontbijt. Het wordt weer een zonnige dag. Om 9.00 vertrokken wij vanuit Treguier richting Paimpol. Aan het einde van de rivier namen wij de Oost passage, dit was best spannend over de ondieptes en langs allerlei rotspartijen. Wij hadden gerekend dat zodra wij buiten de rivier waren de stroom mee zouden krijgen, helaas was dit een misrekening. Maar net op tijd arriveerden wij bij de sluis van Pampoil. 14.15 uur is de doorgang afgesloten en wij arriveerden om 13.45 uur. Even nadat wij aanmeerden hielp de Santai ons met de windmeter. Edwin werd door Hans en mij de mast ingehesen. De windgever gedemonteerd en extra gesmeerd, getest en gemonteerd. Hij werkte weer perfect. We besluiten om mosselen te eten. CORA koopt in een souvenirwinkel een popje, een vrouwtje gekleed in Bretonse klederdracht.
Na een lange wandeling door het centrum vinden we uiteindelijk een viswinkel waar we 6 kg mosselen kopen. Onderweg kochten we 4 flessen cider, die we aan het einde van de middag soldaat hebben gemaakt. 's-avonds aten we met z'n zevenen bij ons in de kuip de mosselen. Martin en Muriel aten lasagne. Het werd weer een gezellige avond met veel wijn.

Donderdag 26-7 Saint Quay Portrieux

Zoals elke morgen het standaard ritueel ga ik samen met Tommy een baguette en croissants kopen bij de plaatselijke boulangerie. De vorige avond hadden we besloten om de eerste schutting om 10.10 uur te nemen zodat we op tijd Binici konden binnen lopen. Het was een behoorlijk gedrang in de sluis, een plaatselijke visser was zelfs te beroerd om zijn schip vast te meren. Ook vandaag is het weer een prachtige dag. Onderweg blijkt dat we Binic niet op tijd zullen bereiken en we zetten koers naar Saint Quay Portrieux. Ongeveer 1 mijl voor de haven zijn we vlakbij een strandje gaan ankeren. Met de rubberboot zijn we naar het strand gegaan. Aan het strand hebben we gezond en in zee gezwommen.

De haven van Saint Quay Portrieux is een paar jaar terug aangelegd.Alle voorzieningen zijn gloedje nieuw. In het dorpje hebben we de ingedrienten voor een heerlijke paella gekocht. 's- Avonds hebben Cora en ik een lange wandeling gemaakt. Langs de kust liep een prachtig mooi wandelpad zo naar de baai waar we hebben gezwommen. Boven op een heuvel hebben we op een terras een kopje koffie gedronken en genoten we van het uitzicht.

Op de terugweg liepen we langs een processie ter ere van saint Anne.

Vrijdag 27-7 Saint Cast

Onderweg naar Saint Cast passeren we Cap Ferrat. Bovenop de kaap zien groepen van wandelaars. Een paar mijl verder zien we een prachtig mooi kasteel. In de buurt van het kasteel heb je een mooie anker plek aan het begin van een diepe baai. Wellicht een mooie plek om een volgende keer aan te doen. Aan het eind van de middag arriveerden we in Saint Cast. Deze haven is net geopend, 1000 ligplaatsen en heeft prachtige voorzieningen. Dit wel de duurste haven, we moesten € 33 voor een nacht betalen. Met de gehele groep hebben we een wandeling gemaakt door het stadje.

Aan het strand was een groot beach volleybal toernooi aan de gang. het bruiste van de energie, allemaal jongelui van verschillende nationaliteiten waren aan het feesten of zaten languit op een bank een beetje te chillen en te luisteren naar een jazz bandje. Het stadje ligt net zoals Saint Quay Portrieux in een baai.

Zaterdag 28 juli  naar Saint Malo

Zaterdag 28 juli, zijn wij weer vertrokken naar Saint Malo. Het is een heerlijke zeiltocht, we varen tussen de 7,5 en 8,5 knopen. De toegang naar St. Malo is goed beboeid. Het even uitzoeken in welke boeien rij je bevindt, maar als je dat eenmaal weet is de weg naar de haveningang eenvoudig. We komen net iets later dan de Shantai bij de sluis aan.

Helaas.... De deur sluit vlak voor ons. Het duurde zeker een uur voor de volgende schutting. Als eerste ging een groot zeeschip de sluis binnen. Langzaam voer dit gigantische schip de sluis binnen, toen dit schip eenmaal de was aangemeerd en en stil lag mochten de jachten de sluis binnen varen. Een sluishulp hielp ons met aanleggen. Hij gooide een lijn naar ons toe waaraan wij onze landvasten aan moesten knopen die hij weer vast maakte grote meerboeien. De Shantai heeft ons opgewacht.

We liggen aan de kade en even later slenteren we met z'n drietjes door de straatjes van St.malo.
Cora en Muriel slenteren door de straatje van St. Malo
's-avonds hebben we met z'n allen in een restaurantje gegeten. De bediening was niet zo best. Toen de serveerster de drank serveerde viel bijna de gehele bestelling van het dienblad af, boven op mij en Cora. Gelukkig stond ik direct op en kreeg ik slechts een paar spetters op mijn kleding. CORA had minder geluk. Ook het eten werd niet tegelijk opgediend. Vijf van ons hadden mosselen besteld, Muriel en Martin een Pizza. De pizza's werden pas uitgeserveerd nadat wij al lang klaar waren met de mosselen. Na het eten gingen Silvia, Hans, Edwin en Martin direct naar bed. Wij maakten nog een wandeling door de stad en om 24.30 gingen wij naar bed.

Zondag 29 juli Granville

Ons plan was om rond de klok van 12.30 uur los te maken. We hielden rekening dat de sluis doorgang ons ca 1 uur tijd in beslag zou nemen, zodat we 13.30 uur richting Granville konden varen. De sluis ging pas na 14.00 uur open. Als eerste ging een groot zeeschip welke door een zeesleper de sluis in werd getrokken. Wat een gedrang, een Engels motorjacht drukte de Shantai opzij en wij werden bijna opzij gedrukt door een Frans zeiljacht. Wij voeren heel rustig en langzaam de sluis in. De schroef van het zeeschip draaide en door het schroefwater van het werden wij tegen de kade aangedrukt, shit weer een kras op de boot. Uiteindelijk konden wij om 14.30 de sluis uitvaren. Onderweg begon het flink te regenen. Even later klaarde het op en om 19.00 uur voeren wij met een bries en de zon tegen een blauwe hemel de jachthaven van Granville binnen.

Maandag 30 juli Granville

Zoals elke morgen ga ik samen met Tommy een baguette en twee croissants halen. Na het ontbijt heerlijk gedoucht. De jachthaven heeft goede voorzieningen en zelfs drie Watersportwinkels. Water getankt en de boot schoongespoeld. Daarna zijn Cora en ik boodschappen gaan halen in het stadje. Granville heeft leuke winkelstraatjes en in de buurt van de jachthavens vonden wij drie supermarkten. Op de terugweg hebben we op een terrasje koffie gedronken. Daar kwamen Hans, Silvai en Martin tegen. We kregen de mededeling dat we om 15.00 ivm het tij moesten vertrekken. Hmmm, wij vonden Granville net zo leuk en wilden nog wel een dag langer blijven om alles te kunnen bekijken en de sfeer te proeven. Snel de koffie opgedronken en terug naar de boot om de boodschappen op te ruimen om vervolgens nog even het oude centrum te bekijken. Het oude centrum bereik je via smalle straatjes of via trappen die zigzaggend langs de bemuurde rotsen lopen. Midden in het oude centrum staat een grote kerk. In de straatje vindt je een paar gezellige kroegjes. Snel terug naar de boot.

Richting Carteret

We komen te laat aan bij Carteret, het kanaal naar het dorp en de jachthaven stroomt snel leeg,  snel rechtsomkeert. Weersverwachting windkracht 6, i.p.v. Dielette naar St. Catherine bay op Jersey gevaren om daar aan een boei de nacht door te brengen. Midden in de nacht begon het hard te waaien, de boot hotseklotste heen en weer aan de boei. Slecht geslapen en lang uitgeslapen.

Dinsdag 31 juli aan een boei in een baai bij Jersey

In de ochtend woei het nog behoorlijk, windkracht 4 à 5. In de loop van de morgen klaarde het weer op. Aan het begin van de middag zijn we richting Dielette vertrokken. We starten met een heerlijk windje in de rug, na verloop van tijd ging de wind liggen en zijn we gaan motorsailen. Om 19.00 meerden we aan de steiger in de jachthaven van Dielette. De gehele tocht de paravaan uitgezet, maar helaas wilden de makreel niet bijten. Als alternatief zijn we uit eten gegaan. Een eenvoudig restaurant bij de jachthaven is gespecialiseerd in mosselen. Je kunt daar onbeperkt smullen van mosselen en frites. Op het terras bij ondergaande zon hebben Cora en ik mosselen gegeten.
Muriel nam een crêpe met frites en salade.

Woensdag 1 augustus van Dielette naa Cherbourg

Vanmorgen om 6.30 uur opgestaan, Tommy uitgelaten en om 7.00 uur vertrokken wij richting Cherbourg. Rond de Cape ?? Stroomde het enorm, de race om Arlderney doet zijn naam eer aan. We klokten op het log als hoogste snelheid 15,5 knopen over de grond, dat betekend dat we 9 knopen stroom mee hadden. Gelukkig was het rustig weer. Je moet er niet aan denken om de Cape te passeren met windkracht 6 bft. Wat een heksenketel zou dat dan worden. Om 11.00 uur arriveerden wij in de haven van Cherbourg. Eerst diesel getankt voordat we aan een ligplaats naast de Santai afmeerden. Muriel was blijven slapen en Cora ging onderweg weer onderzeil. Zij waren beide zo fris als een hoentje. Zelf ben ik een 1/2 uurtje op bed gaan liggen. In de middag samen met Cora boodschappen gehaald en daarna gezellig met z'n tweetjes een café au lait op een terrasje gedronken. Cherbourg heeft leuke winkelstraatjes met allerlei nauwe doorgangetjes.

Donderdag 2 augustus St Vaast la Hogue

St. Vaast. Ligplaats € 34,76. Douchemunten €2,00 per stuk.

Vanmorgen om 6.30 opgestaan en om 7.00 uur vertrokken richting St. Vaast la Hogue. Achter ons dreigde een donkere regen wolk, gelukkig heeft deze ons gepasseerd. Wij hadden een dikke 4 kn stroom mee, we vlogen lang Barfleur, de laatste 8 mijl voeren we met zw 5 scherp aan de wind. en rond de klok van 11.00 uur arriveerden wij in St. Vaast. In de middag hebben we een lange wandeling langs de zee gemaakt. Vlakbij fort??? Was klein terrasje en daar hebben Cora en ik een kopje koffie gedronken. Het koste maar € 1,10 per kopje. Heerlijk in de zon met uitzicht op zee. Het fort stond op een landtong. Op de terugweg zijn we langs een soort van lagune gelopen, die inmiddels was drooggevallen. In de verte zagen we tractoren op de drooggevallen zandvlakte rijden. Dit waren de "vissers" die de oesters gingen rapen. Dit bracht ons op het idee om oesters te kopen, we kochten 12 oesters voor € 7,50. Hmm, 6 oesters de man die we vanavond heerlijk hebben opgeslurpt. Om een uur of 21.30 uur hebben we met z'n tweetjes nog een avondwandeling gemaakt, over de pier, waar aan het einde enkele vissers met hun hengels zo er mogelijk uitwierpen. Het is volle maan, en je hebt zo een prachtig uitzicht over de zee.

Vrijdag 3 augustus naar Deauville met een tussen stop in Quistram

Sluis open 9.20 uur, HW 11.29 uur.

Om 8.00 opgestaan, Tommy uitgelaten en stokbrood en 2 croissantjes gehaald bij de plaatselijke boulangerie. In de tussentijd heeft Cora thee en koffie gezet. Om 10.00 uur vertrokken wij uit St. Vaast. De wind was zw 4 tot 5. Ik heb een rif gezet. De boot liep lekker door het water. Onderweg veel buien die elke keer flinke windstoten veroorzaakten, een keer zelfs 20 knopen wind. Na een paar uur begon het zonnetje te schijnen. Wij krijgen het warm en trekken onze zeilpakken en de fleecevesten uit. Ook het rif heb ik er maar uitgehaald omdat de wind naar 10 à 12 knopen in zakte. Vlak voor Ouistram kwam weer een flinke bui aan, snel de zeilpakken aan. Het was even flink aanpoten om het schip in bedwang te houden. Ook deze bui veroorzaakte een windvlaag van 25 knopen. Wij kwamen om 17.00 In Ouistram aan. Toen bleek dat de sluis pas om 21.15 open ging. Samen met de Shantai besloten we om dezelfde avond door te varen naar Deauville. De haven van Deauville is vanaf 21.00 uur (- 2 uur HW) bereikbaar. Eerst heeft Cora een heerlijke pasta schotel bereidt. Na het eten gooiden we om 19.15 de trossen los en voeren we richting Deauville. We hadden net losgemaakt en kregen weer een flinke bui over ons heen. Na 20 minuten konden de zeilpakken weer uit en genoten we van de zon. Om 22 15 uur meerden we af aan de steiger midden in het centrum tussen Deauville en Treauville. Bij de Shantai hebben we daarna nog een borrel gedronken. Om 1 minuut over twaalf hebben we Cora gefeliciteerd met de 85e verjaardag van haar moeder. Welterusten.

Zaterdag 4 augustus Deauville.

Vandaag heerlijk uitgeslapen, pas om 10.00 uur stonden we op. Voor het ontbijt is Cora gaan hardlopen. Ik heb de boot schoongespoeld en water getankt. In de middag zijn we gaan wandelen. eerst door het mondaine Deauville, met de nouveau riche die in de vele restaurantjes zitten te pronken en rondjes rijden in hun patserige auto's. De winkeltjes met dure merkkleding en het chique casino. Daarna zijn we door Trouville gaan wandelen. Het centrum van Trouville heeft smalle straatje met kleine winkeltjes en ontzettend veel restaurantjes. In Trouville komt de doorsnee Fransman. Langs het strand heb je ook allerlei gezellige restaurantjes en ook statige woonhuizen met uitzicht op het strand en de zee. Na het avondeten hebben we nog een avondwandelimg gemaakt over de planchers van Deauville, het was er opvallend rustig. In de voorgaande jaren waren de chique strandtenten tot laat in de avond druk bezet met strandgasten.

Zondag 5 augustus naar Honfleur

Zodra de sluis om 11.30 uur ( ca 2 uur voor hw) open ging, vertrokken wij richting Honflreur. Wij arriveerden bij HW bij de sluis van Honfleur, het was doodtij en de sluisdeuren stonden aan beide zijden open, en konden zo door varen. Vervolgens hebben wij de boot aan de kade aangemeerd omdat de brug naar de haven van Honfleur pas 16.30 uur open ging. In de tussen tijd hebben we met zijn allen een wandeling door het centrum gemaakt.

Maandag 6 augustus Een klapgijp bij harde wind

Om 11.30 varen we door de brug van Honfleur. Een maal door de sluis hebben we de wind en een flinke stroom tegen. Het voordeel is dat het water vlak is. Na een uur varen kentert het tij, we hebben nu wel de stroom meer maar door wind tegen tij komen er flinke kuilen in het water. Nog even doorzetten voordat we kunnen zeilen. Het zit ons niet mee, we worden overvallen door een fikse bui met 25 knopen wind. Na een half uurtje bonken vallen we af en kunnen we eindelijk zeilen. Met ruime wind scheuren we met een gemiddelde van 8 knopen door het water. Bij Bruneval zakt de in wind. Door de hobbelige zee en geen wind schommelt de boot heen en weer, ik word er draaierig van.

Even later neemt de wind toe naar 20 tot 25 knopen. We voeren plat voor het lapje. Op een bepaald moment, door een grote golf,
het grootzeil klapt met een enorme snelheid naar bakboord. Een ongecontroleerde gijp.  De bevestiging van grootschoot traveller breekt af en een fikse scheur in de buiskap is het resultaat.
In de verte zien we van een klassiek scheepje de houtenmast breken. Wij mogen geluk spreken. Om 17.00 arriveren wij in de haven van Fecamp.

Dinsdag 7 augustus reparaties, reparaties...pfff

Vandaag de hele dag besteed aan het uitvoeren van reparaties. CORA en Muriel gaan samen boodschappen halen. Op een bepaald moment had ik het helemaal gehad, mijn energie was op. Eerst de mastdoorvoer dicht gemaakt, de verstaging weer aangedraaid, de wandputting afgedicht met afdichtende lijm, de wandputting bouten aangedraaid, motorolie bijgevuld, koelvloeistof bijgevuld en de v- snaar aangespannen. En na de mosselen de opblaasboot opgeruimd. Pffffff ik kap ermee, is dat nu vakantie. Na een borrel bij de Shantai heeft Cora heerlijke mosselen gekookt, ik krijg mijn energie terug en heb er weer zin in. Na de afwas zijn we met z'n tweetjes nog een eind gaan wandelen. Wat ons opviel dat het op de terrasjes bijzonder rustig was. Voorgaande jaren waren de terrassen altijd vol en was het vol leven op straat

Woensdag 8 augustus naar Dieppe

Rond de klok van 11.30 gooiden wij de trossen los voor een zeiltocht naar Dieppe. Een rustige zeiltocht met mooi weer. Met zo'n 5 à 6 knopen wind, achterlijke dan dwars, zeilen we gemiddeld 4,5 knopen door het water en 6,5 over de grond. Om 17.00 uur meren we af aan de steigers van de jachthaven van Dieppe. Direct daarna stappen we met z'n drietjes van boord voor een wandeling. Voordat we het hek achter ons dicht doen maak ik een foto van een briefje met toegangscodes voor het hek 84620A en het sanitair 564828A. Zo, eerst naar het havenkantoor en dan slenteren door het centrum. Wat opviel is dat, sinds ons laatste bezoek aan Dieppe, flink is geïnvesteerd, het havenkantoor is gemoderniseerd met prachtig sanitair en verschillende winkels en restaurants zijn mooi opgeknapt. 's-Avonds nog een avondwandeling gemaakt en genoten van de bijzondere kleuren van de lucht.

Donderdag 9 augustus Afscheid van de Santai

Voordat we vertrekken naar Boulogne sur Mer vertrekken nemen we afscheid van de Santai. De dag daarop varen we met het middag tij mee naar Duinkerken, waar we om 23.00 arriveren.

Zaterdag 11 augustus van Duinkerken naar Blankenberg

Vanmorgen om 6.15 vertrokken vanuit Duinkerken richting Blankenberg, het eerste stuk tot aan Trappegeer, gemotorsaild. Op het moment dat de koers ruimde ten opzicht van de wind heb ik de high aspect bijgezet en de motor uitgezet. Tot ter hoogte van Blankenberg hebben we heerlijk kunnen zeilen. Helaas ongeveer 4 mijl voor Blankenberg zakte de wind wind en hebben we het laatste stuk op de motor gevaren.

De Zeebeer hebben we aangemeerd aan de steigers van "De vrije Noordzeezeilers", rechtdoor aan bakboord. Dit is de goedkoopste haven van de gehele vakantie, ik moest slechts € 24 ( incl. € 2,00 voor electra) afrekenen voor een dag. Het sanitair was voorheen een eindje van de haven verwijderd. Nu zijn de sanitaire voorzieningen dichtbij de haven en prachtig mooi. De boot schoongemaakt en water getankt. Vanmiddag nog even een heerlijke duik in de zee en op het strand naar de strandliefhebbers en de verschillende watersporters gekeken. Om een uur of zes in de kuip een glaasjes witte wijn en een heerlijk Frans kaasje met stokbrood en olijven. S' avonds om een uur of tien zijn Cora en ik nog gaan wandelen op de Boulevard. De terrassen van de vele restaurants en eetgelegenheden zijn druk bezet. Het is druk in de winkelstraten met flanerende vakantiegangers. Om 22.30 uur hebben wij nog naar het vuurwerk gekeken, dit duurde tot 23.00 uur. Daarna zijn we terug naar de boot gewandeld. Op de boot hebben we nog een slaapmutsje gedronken, welterusten.

Zondag 12 augustus Den Bommel

Vanmorgen, na het ontbijt om 8.15 uur vertrokken uit Blankenberg richting Den Bommel.

De wind is Oost tussen de 15 en 20 knopen. Wat een prachtige dag, heel de dag schijnt de zon en blijft de wind uit dezelfde hoek waaien. We kunnen de hele tocht zeilen. Pas bij het Slijkgat varen we recht tegen de wind in en wordt de motor aangezet.

Het eerste stuk op het Haringvliet zeilen we. Muriel en Cora worden toch wat ongeduldig en na 1 uur zeilen en diverse malen overstag zet ik de motor aan, de druk van de muitende bemanning wordt te groot. Terwijl ik dit type is het 19.30 en staat de zon nog steeds hoog aan de hemel fel te schijnen. Om 19.45 meren wij de Zeebeer aan op onze plek, nr 2, in de haven van Het Bommelse Gors. Wat een serene rust in Den Bommel terwijl ik Tommy uitlaat langs het Gors hoor ik de wind zachtjes waaien en de krekels tjirpen en hier en daar een vogel tsjilpen. Het meeste geluid komt van het suizen van mijn oren.

Wat een heerlijke vakantie en fijn om weer terug in de haven te zijn.